Victoria
05-05-2014, 19:15
Hej.
Ja rubriken säger allt. Sommaren 2010 grävde jag en rabatt utmed huset. Den ligger i nordostläge och har full skugga från hus och altan hela dagen året runt. Jag har Hosta och Astilbe som fungerar fantastiskt bra men heucherorna strular. Jag har varje år planterat tre i grupp. De är jättefina hela sommaren. På våren startar de lite klent och sedan lägger de av som i denna period. Jag vet inte om de frusit eller torkat i år?!
Förra året grävde jag upp och dränerade rabatten så att de inte skulle stå blött och frysa. Men det verkar inte fungera?!
Vad gör jag för fel? En-två meter bort har jag fullt med heuchera som växer och frodas. Då ha de iofs sol del av dag.
Tips på vad jag ska göra? Jag vill så gärna ha dem där?
Tips på annat som blir 20-30 cm höga tuvor med lime/gula blad? Helst inte hosta då jag redan har så många.
Victoria zon 5 småländska höglandet
kerstin z5-6
05-05-2014, 19:56
De gula orange heucherna vill nog ha mer som än så. Dessutom är lime rickey notoriskt kortlivad.
Victoria
06-05-2014, 17:05
Hej Kerstin och tack för ditt svar. Om jag förstår dig rätt så är det ingen idé att försöka med heuchera marmelade? Var blir det starkast/klarast färg? Sol eller skugga?
Tacksam för svar.
Eva i Skåne
06-05-2014, 19:26
Mest färg får växterna i solen
kerstin z5-6
06-05-2014, 22:41
Marmelade går fint här men bara i sol.
Föreslår att du väljer annat röd eller gulbladigt.
Allekulla
07-05-2014, 11:16
Det finns en gulgrön låg oregano som är jättefin som kantväxt (och givetvis till annat oxå). Satte 3 plantor i höstas, och de äkommer jättefint nu efter vintern. Nu ska de delas och bli inramning till rabatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.