annachristina65
05-05-2014, 22:55
Köpte idag en Caladium Sweetheart och när jag läser skötselråden på odla.nu, så står det att bladen vissnar på hösten och då ska man "ställa krukan åt sidan". Vad menas? Sluta vattna förstår jag, men det står även att den inte klarar under 18 grader, så då låter det ju som om den kan stå kvar i rumstemperatur? Vore ju roligt om den överlevde vintern...sen kan man duscha med kalkfritt vatten, hur framställer man ett sådant? Vore kul att höra om någon har erfarenhet av Caladium, den var helt ny för mig men är ju fantastiskt vacker.
Hej
Du har ätt alla Asia växter kan leva hela året inne huset, men de behöver ersätta med ljus under vinter tid, och (Sluta vattna) betyder man ska vattna när blir jord nästan torkad, man kan känna detta om man lägga sin fingar i jorden om det kommer fingar kommer ut torr, ska man ge dem lite vatten., men det är bra om man duscha dem nästan varje dag på morgonen, på den här kan minska, grader inne plus kan man höja fuktighet omkring dem.
Obs
Det är bra om man lägga de ute på sommar när blir grader +15 på kvällen ( de kan klara sig bra om ( grader minst +15 till +18) och ta de inne när börja kalt. det finns inte bättre om naturligt sol.
H.Bassam