Christa
06-05-2014, 16:10
Weibulls har en ruccola med latinskt namn Diplotaxis tenuifolia och det står ettårig på påsen.
Dom har ytterligare en sort Eruca sativa som också anges som ettårig.
Jag trodde den ena var felmärkt och är den perenna men deras kundtjänst säger att dom inte har någon perenn ruccola i sitt sortiment och att båda är ettåriga.
Är det någon som har kunskap kring detta?
Piccante
06-05-2014, 19:59
Eruca sativa är äkta ruccula som odlas i sydeuropa. Diplotaxis är en senap som säljs under namnet ruccula.
Diplotaxis tenuifolia (sandsenap) är flerårig och rätt stark
Christa
07-05-2014, 07:32
Tack då var det som jag trodde. Jag blev bara osäker när Weibulls gav ett annat besked.
Eva 33c
07-05-2014, 12:15
Det där med flerårigheten kan variera, hos mig har det aldrig överlevt några plantor. Runåbergs ger en bra baskrivning av de båda varianterna tycker jag.
Rucola
Den ena är anuell (ettårig), den andra är perenn (flerårig). Men man vet ju aldrig hur härdiga växter är. Finns fler perenna växter som odlas i sverige i ettårig kultur eftersom de inte är härdiga nog att övervintra. Men det är en viktig skillnad på anuell och icke härdig perenn som ofta glöms bort. Pinsammt när inte ens vissa fröfirmor har koll på begreppen.
theseraphim
08-05-2014, 22:16
Hade för mig att den inte är perenn utan binuell typ.
Eva 33c
09-05-2014, 13:32
Sandsenap (Diplotaxis tenuifolia) är en växt som även finns i den
svenska floran, och alltså växer vild här, åtminstone i södra Sverige. Och den anges som perenn. Men den går bra att odla som ettårig bladväxt. Den behöver nog ganska väldränerat för att övervintra bra. Hos i mig i zon 5 lyckades jag inte när jag försökte. Men jag har inte gjort några speciella ansträngningar för att göra den till viljes, då det funkar så bra att odla den som ettårig.
Ålgryte
10-05-2014, 16:47
På Trädgårdsmässan förra året köpte jag av Plantagen en Eruca Sativa som jag har i en kruka på balkongen. Den har överlevt den milda vintern och är kraftigare nu än förra året
Nenna på Aspö
10-05-2014, 18:37
Sandsenapen är visserligen flerårig, men min erfarenhet är att den är så infernaliskt stark efter övervintring att ingen vill äta den, dessutom blommar den illa kvickt. Jag tror att det är därför de "rekommenderar" att den odlas som ettårig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.