Full version: Ohyra eller inte?
myraan
Hej!

I förrgår införskaffade jag en fin växt som såldes som "lyckliga lotta" på plantagen. På krukan stod det "impatiens W dubbel" vilket får mig att tro att det snarare är en flitiga lisa. Läste någonstans att om de har dubbla blommor (vilket min har) är det en rosenlisa, men det kanske inte spelar så stor roll nu.

Hur som helst, vid många av växtens blad, på några små utskott liksom, sitter det något som ser ut som droppar, genomskinliga. De är hårda och inte kladdiga. Ser lite ut som ett ägg, men jag kan inte se några insekter som skulle ha lagt äggen. jag har så dålig kamera att det knappt syns på bild, men om det önskas kan jag försöka. Undrar om någon känner igen det jag beskriver, är det något normalt som ska sitta där eller borde jag börja misstänka ohyra?

/Ylva
Piccante
Känner inte till denna arten specifikt men många i Impatienssläktet har glandler (körtelhår) som jättebalsaminen Impatiens glandulifera. Det är hår som är förbundna med en körtel för att kunna utsöndra olika substanser.
myraan
Oj intressant! Nu blev jag lite lugnare. Försökte hitta bilder på det där körtelfenomenet, men jag kunde inte hitta något. Om någon vet hur de kan se ut, eller har bild får ni gärna visa smile.gif Mina ser som sagt ut som små "droppar" eller ägg. Tack för svar!
Eva i Skåne
Det brukar vara så på lyckliga Lotta, ingen ohyra alltså smile.gif
myraan
Skönt att höra!! Men lite orolig är jag, växten ser ganska risig ut. Blommorna och knopparna släpper och den slokar, fast att jag ser till så att den får lagom med vatten. Kanske bara är flytten som spökar..
Bassam
Hej
Det är svårt att man bestämmer utan bilder, men jag tycker att det är ullöss eller bruna sköldlöss, så man ska borta svårt skadad delar och försöka rensa bladen med borsta som doppad i ( 1dl såpa+ 1 msk Tsprit + 1l vatten, du kan göra detta flera gångar till de ska försvann

När
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon