Bockstensmannen
Hej
Har ett Willab garden Euro-serre Maxi 4 på 11.7m2 med säkerhetsglas.
Saken är den att husets vägg ligger ca 1meter från växtuset och huset har en aningen överdimensionerad Bergvärmeanläggning samt ett FTX ventillationssystem. (så vi kör rätt hög värme i huset för att kompressorn inte skall få så mycket starter/stopp.)
FTX systemet (ckså rätt väl tilltaget System air vr700 DC) går dygnet runt, året runt.
Det suger in luft med en motor och trycker ut luft med en annan elmotor. Tilluften värms delvis upp genom en värmeväxlare av frånluften men den är långt från 100% verkningsgrad så luften som går ut från huset är ändå rätt varm, och det är stora mängder luft (isolerat 200mm rör)

Tanken är nu att trycka in varmluften från systemet in i växthuset istället för att värma upp Göteborgs stad ännu mer.
Någon som gjort något liknande ? funderar på hur det blir med fukt...har visserligen inga organiska saker i växthuset förutom växter då, det har stengolv osv. Har dessutom el därinne om man ev. behöver köra med en luftavfuktare, men det drar ju lite el vilket man helst vill undvika.
Hursom filtreras luften i ett fint filter innan den går in i värmeväxlaren, och där borde det bli en del kondensation också.. så det kanske inte är så fuktig luft efter det där?

Tanken är att få ett "medelhavsklimat" ungefärligt man kan ha nerium buskar, nån palm, lite för känsliga saker som inte orkar med svensk vinter helt enkelt...fast det kanske mera blir ett Engelskt klimatmed tanke på fukt smile.gif
jaj-51
Jap den lösningen funkar men .... lir inte så varmt i växthuset på vintern ...

FTX systemet avfuktar luften som går ut ur huset när den kyls i värmeväxlaren.
Ibland kan det bli stora mängder fukt som fälls ut och det droppar massor från FTX systemets kondensrör.

Eventuell fukt i växthuset kommer att kondenseras på de kalla glasen.

Temperaturen på luften som kommer ut från FXT systemet varierar mycket men lätt att uppskatta.

En kall vinter dag -20 ute och +25 inne.
Mät luft temperaturen i ventilen på inkommande luft i huset troligen +20.
FTX:s verkningsgrad ger en förlust på 5 grader.
Utgående luft från huset kommer att bli 5grader varmare än utetemperaturen -15gr

Ja det blir trotts allt svinkalt ändå
kerstin z5-6
Inte riktig men nästan-dock byggdes mitt orangeri/ växthus efter installation och av pellets , tror din variant är fullt möjlig -så kul du måste ta bilder o visa oss!
jaj-51
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-05-2014, 23:59) *
Inte riktig men nästan-dock byggdes mitt orangeri/ växthus efter installation och av pellets , tror din variant är fullt möjlig -så kul du måste ta bilder o visa oss!

Finns det en FTX i huset ?
Bockstensmannen
CITAT (jaj-51 @ 07-05-2014, 21:08) *
Jap den lösningen funkar men .... lir inte så varmt i växthuset på vintern ...

FTX systemet avfuktar luften som går ut ur huset när den kyls i värmeväxlaren.
Ibland kan det bli stora mängder fukt som fälls ut och det droppar massor från FTX systemets kondensrör.

Eventuell fukt i växthuset kommer att kondenseras på de kalla glasen.
Temperaturen på luften som kommer ut från FXT systemet varierar mycket men lätt att uppskatta.
kollade nu när det var kyligt (ca 7grader, då var utluften minst +15, -kändes varmt)

En kall vinter dag -20 ute och +25 inne.
Mät luft temperaturen i ventilen på inkommande luft i huset troligen +20.
FTX:s verkningsgrad ger en förlust på 5 grader.
Utgående luft från huset kommer att bli 5grader varmare än utetemperaturen -15gr
Ja det blir trotts allt svinkalt ändå

Så effektiv är inte värmeväxlaren. Trodde det först iofs innan jag såg att inluften värms upp av en elvärmare också, för extra komfort så den är nu avstängd smile.gif

Skulle tippa på inluften är ca +5-10 in i huset över ute temp vid normal vinter, sedan utluften 5-10 kallare än inneluften. -20 har jag aldrig upplevt i Göteborg så länge jag bott här (1995)
Blir ju lite av en värmebubbla över stan och jag bor såppas centralt att jag bor "inuti den".
jaj-51
Hej.
Min FTX (använd i tio år)har som lägst haft +18 grd på ingåendelfut, kändes att det drog kalt från ventilerna.

När jag köpte min valde jag en modell med 90% verkningsgrad, fans billigare med lägre verkningsgrad 80%.

Värmebatterit är bortkopplad (termosaten nerställ till +5grd) blev tokvarmt inne när den gick på efter ett strömavbrott . Dessutom har jag bergvärme så direktverkande el är inte intressant.

Är väl ganska enkelt att mäta en kall morgon, frost risken är inte över i Göteborg denna säsong.
Bockstensmannen
CITAT (jaj-51 @ 08-05-2014, 08:31) *
Hej.
Min FTX (använd i tio år)har som lägst haft +18 grd på ingåendelfut, kändes att det drog kalt från ventilerna.

När jag köpte min valde jag en modell med 90% verkningsgrad, fans billigare med lägre verkningsgrad 80%.

Värmebatterit är bortkopplad (termosaten nerställ till +5grd) blev tokvarmt inne när den gick på efter ett strömavbrott . Dessutom har jag bergvärme så direktverkande el är inte intressant.

Är väl ganska enkelt att mäta en kall morgon, frost risken är inte över i Göteborg denna säsong.

Bra idé att mäta faktiskt, skall prova det. Verkningsgraden borde vara högre vid större tempraturdiff tycker man.. Den sjunker ju säkert med åren om det kommer lite skit i systemet också, min är iofs bara driftsatt 1.5år ännu, och filtren är bytta.
Bassam
Hej

FTX ventilationssystem har vi nu i mina ny radhuset som köpte före 4 månader, det fungerar bra, även jag har några växter krukor på fönster, de trivs bättre jämför med gammal värme system.

H.Bassam
Bockstensmannen
CITAT (Bassam @ 08-05-2014, 20:38) *
Hej

FTX ventilationssystem har vi nu i mina ny radhuset som köpte före 4 månader, det fungerar bra, även jag har några växter krukor på fönster, de trivs bättre jämför med gammal värme system.

H.Bassam

Hej
Menar du att du testat att leda frånluften från ditt radhus till ett växthus?
Att FTX system fungerar är ju inget nytt under himlen confused.gif

Nu sitter en mätare i mitt utblås, imorse såg jag att det inte var så varmt. endast 13.5grader då det var 11ute.
Visserligen har jag FTX på schemaläggning så den ventilerar mindre på natten, så det kanske påverkar ut-tempen negativt...Skal nog mäte ordentligt innan jag börjar borra i tegelväggen iallafall.
Kanske bättre dra ut ett par vattenrör och ett element istället, det är ju bara en meter. Tenken var mest att utnyttja annars bortkastad energi...
jaj-51
CITAT (Bockstensmannen @ 12-05-2014, 07:39) *
Hej
Menar du att du testat att leda frånluften från ditt radhus till ett växthus?
Att FTX system fungerar är ju inget nytt under himlen confused.gif

Nu sitter en mätare i mitt utblås, imorse såg jag att det inte var så varmt. endast 13.5grader då det var 11ute.
Visserligen har jag FTX på schemaläggning så den ventilerar mindre på natten, så det kanske påverkar ut-tempen negativt...Skal nog mäte ordentligt innan jag börjar borra i tegelväggen iallafall.
Kanske bättre dra ut ett par vattenrör och ett element istället, det är ju bara en meter. Tenken var mest att utnyttja annars bortkastad energi...

Oj det var ingen hit ditt FTX system, låter som en vvs tekniker borde kolla upp des funktion.
Bockstensmannen
CITAT (jaj-51 @ 12-05-2014, 10:32) *
Oj det var ingen hit ditt FTX system, låter som en vvs tekniker borde kolla upp des funktion.

Säker på det? tycker det stämmer rätt bra med att det blir ungefärligt mittemellan inne och utetemp, du har ju ett delta T att labba med, så du kan aldrig få kallere luft ut än in egentligen, om du vet hur en dylik värmeväxlare fungerar.
Så när jag har 22-23 inne 11 ute så är det rätt bra fart i värmeväxlaren om det är 13grader ut(från huset).

Ea skulle du haft en uttemp på 11 grader skulle du mao haft en verkningsgrad på 100%

antar du blandat ihop Ut i huset och Ut från huset, in i huset har jag inte mätt, men det ligger nog runt 20grader
jaj-51
Är det utblåset inomhus eller utomhus du menar?

Jag gissade att det va utblåset inomhus du mätte i eftersom det är lättast att komma åt.
Bockstensmannen
System air hade en bra hemsida man kunde lägga in parametrar intemp/uttemp osv och få luftempen ut ur systemet.
http://www.systemair.com/VR-700-DC-med-kon...svse-K2502.aspx
Verkar om brytpunkten går någonstans vid -5grader. Skulle säga 95% av vintern i Göteborg är utetempen över minus 5grader.
Annars pumpar den ca 100Liter/s med plusgrader. Det borde funka rätt ok utan för de allra kallaste dagarna/nätterna.
Kanske man kan ha ett termostatstyrt spjäll som styr ut luften om den går under en viss temp, sedan kör på elvärmare eller liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon