Stefulainen
09-05-2014, 06:36
Hittade detta växandes en bit från vårt hus. Ca två meter högt träd där de röda bladen växer direkt på stammen. Nån typ av blomma/knopp som är ca 2 cm i diameter och liknar en röd miniblomkål

Någon som vet vad detta är?

Stjärnsnäs
09-05-2014, 07:13
Ser ut som druvfläder, de har en vacker färg på bladen när de sprricker ut.
Stefulainen
09-05-2014, 07:27
Googlade lite, ser faktiskt ut som druvfläder. Blir bladen grönare då lite längre fram?
Månne man borde gräva upp den och plantera i trädgården.
EvaKlemming
09-05-2014, 12:40
Tycker inte det. Är inte särskilt fin ens i blomning (hoppas jag inte trampar på någons tår)
Huggorm
09-05-2014, 16:50
Den är röd när den slår ut men får sedan ordning på klorofyllet och blir friskt grön. Jag tycker om druvflädern för att den har ett så frodigt och snyggt bladverk och att den slår ut tidigt på våren och är en av de vanligaste buskarna här omkring, särskilt på hyggen. Men den har nackdelar också, de har problem att stoppa i tid på hösten och fryser nästan alltid tillbaka i topparna. De kan också bli ganska risiga och fula med tiden, och så sprider fåglarna dem kanske lite väl effektivt. Den har lite av "skräpbuske" över sig men jag kan ändå inte låta bli att tycka om den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.