EvaKlemming
Strandskatan, det har kommit upp så många fina groddar ur dina lavendelfrön. Jag har bevakat och skyddat krukorna jag sådda i under hela våren under markväv. I helgen tänkte jag plantera ut i rabatten. Bör jag förbereda jorden på något sätt. Jorden hos mig är vanlig lerjord. En annan tanke var att omskola dem först. Vilket blir bäst tror du? Hälsningar Eva.
strandskatan
När jag frösått lavendel har jag skolat om dem när de varit 2-3 cm höga, och ibland ännu högre. De är väldigt lätta och tåliga att skola om, tål också bra att stå länge tätt i en kruka. Låt bara inte krukorna stå fritt ute i regnet - om det regnar lika mycket hos dig som hos mig nu! De är mycket torktåliga. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av lavendel i lerjord, jag har sandjord här och ganska kalkhaltigt om jag ska gå efter vilka växter som trivs här.
strandskatan
Om man googlar på "lavendel lerjord" tycks det i alla fall finnas många som odlar lavendel i lerjord. Annars har jag hittat rådet att blanda in grovt grus, benmjöl och kogödsel i jorden. Hoppas verkligen du lyckas. Som sagt ingen brådska varken med omskolning eller utplantering.
EvaKlemming
Tack för det. Då flyttar jag in dem under takutsprånget. Det blev många krukor smile.gif Eftersom jag gärna vill att de ska lyckas hos mig skaffar jag såklart också benmjöl och kogödsel och myllar ner. Men jag googlar också. Tack /Eva
addo
Jag har lavendel i både ler- och sandig jord, båda går men plantorna i sandjorden växer snabbare och ser framförallt mycket finare ut efter vintern.
kerstin z5-6
Ju högre upp i landet desto mer i sand, lerjord är kall o våt vilket lavendel inte gillar så värst.Jag kan bra odla dem i rent grus
strandskatan
Om du kan hitta halkgrus på någon mack - brukar finnas där fast nu är det ju lite sent för sånt -(obs inte med salt !!!) skulle jag tro att det är bra att blanda i jorden för att få den lite luftig. Eller malda pinnar om du har kompostkvarn. Gräver du ny rabatt så tänk på att jorden kommer att sjunka ihop, gör den rejält upphöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon