AgnesC
Håller som bäst på att gräva en rel. stor "svängd "rabatt kring ett stort och kraftigt gammalt äppelträd. Ena sidan sol större delen av dagen, andra sidan lite vandrande skugga från höga träd en bit bort. Bor i zon 4, har tänkt mig en honungsros, Hybrida, samt ett par sorters clematis att klättra upp i trädet. Är nybörjare på den fronten, har bara en viticella "Södertälje" sen förra året.
Behöver därför tips på lämpliga sorter, antar att det är bäst med sådana man kan klippa ned ordentligt så det inte blir alltför risigt i äppelträdet??Eller? Fantiserar om något vackert lavendelblått, kunde vara fint till rosen, samt någon som blommar vid annan tid. Gärna ytterligare en ros, men en rätt liten sådan, till omfånget alltså. (Nybörjare på rosor oxå!!) Sedan blir det olika salvior, nepeta, malört o lite annat smått o gott. Tacksam för tips!
Ti bee
Jag har en klematis Mrs Cholomondeley som, trots att den är storblommig, är den som växer starkast här hos mig. Den är oerhört vacker!! Känns så frisk och stark också. Och blommar rikligt! smile.gif Lite åt lavendelhållet är den också och vore väldigt vacker till en honungsros, har själv satt en sådan i närheten (Aksel Olsen). Vore fint ihop med salvior och nepeta också (själv har jag sibirisk hjärtsstilla och tibetansk akleja intill, har frösådd salvia på gång) - det låter grannt hela alltet!! wub.gif
Kanske en ros i vitt/creme m ljust ljust rosa inslag? Fast då finns det andra här som kan råda bättre om rosor. smile.gif

Mrs Cholomondeley

Ti bee
Förresten så har grannen en honungsros (modern till min lilla planta) som klättrar just i ett träd (min klättrar på stängsel) - det är helt sanslöst fint när den blommar!! wub.gif De har inte haft den så länge heller, men den har ändå hunnit bli väldigt (!!) stor och hänger i drivor ovanför en.
smile.gif
AgnesC
Det är en sådan clematis jag tänkt mig, vet du något om härdigheten? Likaså om den blommar på årsskott?
Ti bee
Nää du, det vet jag faktiskt inte - fast jag borde ju ha koll, eftersom jag ska sköta om den...... rolleyes.gif
Den enda info jag hittade i min växtskötsel-fil är: Mrs cholmondeley. Praktclematis. Blå. Maj-jun, jul-sept. 2m.
Där stod också att de flesta storblommiga klematis blommar på årsskott. Fast det finns ju många som blommar på fjolårsskott också. Vet faktiskt inte....
Hmm borde nog ta reda på det.......

Härdigheten vet jag inte heller ngt om, eftersom jag bor i zon1 numera så behöver jag inte tänka lika mkt på det som förut.

smile.gif
AgnesC
Tack i alla fall. Finns den på "min" plantskola, borde de kunna svara på mina frågor förhoppningsvis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon