Full version: lök
vanjalarsa
Nu ska jag skämma ut mig och fråga nåt som säkert låter jättedumt!
När man sätter sättlök. Då menar jag vanlig gul lök. blir det bara en lök.? Alltså är det sättlöken som växer och blir det man skördar sedan ?Eller blir det fler lökar vid varje ?
Tacksam för svar ..om ni inte bara skrattar åt min dumhet .
Tusen tack
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Piccante
Ja det blir en lök. Sättlöken är i princip en lök som börjat växa från frö som sedan avstannat i tillväxten och sedan börjar om att växa när de kommer i jorden.
Ally
och det var ingen dum fråga! Salladslök t.ex. blir flera lök från en lök....
Niklas-73-
Även schalottenlök och vitlök blir flera lökar fån en lök/klyfta.
vanjalarsa
Tusen tack för alla svar !!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Tapio
Halaj!

Nej, det var ingen dum fråga. Själv blev jag jättepaff förra hösten, när jag skördade lökar.
Jag har alltid trott att lökar förökar sig med frön. Ett frö blir en lök. Basta.
Men så fick jag överblivna sättlökar från en bekant, som jag satte. Flera av lökarna hade blivit två lökar!
Eller som i bild, tre lökar! Förstår ingenting. Det går inte att se vilken som är moderlöken.
De är alla fristående från varandra, och sitter bara ihop genom rottrasslet.
Man skulle ju annars tänka sig att det blir som med potatis, att moderpotätan skrumpnar, men här är alla lökarna lika fina!

Blir ”döttrarna” kloner till morsan?

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon