Jag tänker så här:
- Svampsjukdomar tror jag smittar kvatitativt dvs om man torkar bort ev. sporer med en trasa så är det ingen fara, sporer finns ändå i all luft, men jag tror det är den stora mängden som kan ge ökad risk.
- Bakterier och virus är väl inget man brukar bekymra sig om i första hand när det gäller plantor? Men jag tror de hanteras bra av en trasa i tvållösning också.
- Insekter och larver dör ju inom några få dagar antagligen, och jag har annars läst om olika insekter att de dör vid mellan 40 och 70 grader om man vill snabba på förloppet, så lite nästan kokande vatten borde göra susen.
- Alger tror jag inte är farliga
- Insektsägg tror jag inte i allmänhet är designade att överleva länge? Det mest intressanta att kolla på (otäckingar som lever i jorden) tror jag är rotlöss, och jag tror det heter "Root Mealybugs" på engelska. I så fall står här att deras ägg oftast kläcks inom 24h. Och om man kollar på spinn (som ju inte lägger ägg i krukan utan på bladen) så tror jag att deras vinteröverlevnad går till så att vissa honor går i dvala, dvs äggen är inte en del av det. På wikipedia står att "two-spotted spider mite" kan kläckas på bara 3 dagar, och i en PDF från jordbruksverket står att spinnkvalsters ägg kläcks inom en vecka vid 20 grader. Jag vet inte hur man ska bli av med dem förutom att vänta minst en vecka och då ha minst 20 grader.
- Jag kan inte komma på nåt annat att vara rädd för som kan förväntas vara i en gammal kruka.
Vad tror ni om det?!

PS På samma länk ovan står att det finns flera arter av rotlöss (på Hawaii, som artikeln kommer från, 7 st) och att en 100% säker metod att döda dem på är att sänka ner rotbollen i vatten som är 49 grader och mäta att det inuti rotbollen blir minst 46 grader. Sen får man väl upprepa det när ägen kläcks tänker jag (gissningsvis efter en vecka). Det enda jag läst på svenska sajter är att de är hopplösa att bli av med, så om någon skulle få såna på en favoritplanta, är det ett tips. Skrivet av en professor i entomologi (läran om insekter)!
Med förbehåll för att jag ingenstans hittat en tydlig översättning som säger att "root mealybugs" är rotlöss. Ullsköldlöss (Pseudococcidae) heter Mealybugs, om Wikipedia har rätt. Ullsköldlöss tillhör familjen sköldlöss och kallas även ull-löss och bomullslöss. Bladlöss heter aphids eller plant lice. Att jämföra bilder ger inget säkert svar, det finns t ex 1970 olika ullsköldlöss enl Wikipedia. Mjöllöss (Aleyrodidae), även kallade "vita flygare", heter på engelska Whitefly. Så de där orden lus respektive mealybug tycks inte gå översätta rakt av så lätt. Rotlöss nämns t ex inte på ne.se och varken rotlöss eller root mealybugs finns på wikipedia. Länken ovan nämner de 2 värsta "root mealybugs": Geococcus coffeae (coffe root mealybug) samt Rhizoecus hibisci. Jag hittar en pdf från jordbruksverket där Rhizoecus hibisci översätts som ullus. Geococcus coffeae hittar jag inte på någon sajt med domän .se men svenska wikipedia skriver att den ingår i familjen ullsköldlöss. Min bästa gissning är att ullsköldlöss är detsamma som "mealy bug" och att det inte finns några riktigt klara namn för det som ingår i denna familj, att "rotlöss" och "root mealybugs" är populär namn som täcker in ett antal arter och som har det gemensamt att de är ullsköldlöss och lever bland rötterna.
Tillägg - Lite mer om "root mealybugs" (troliga rotlöss):
Ramlade på den här sidan (kopia här) när jag letade efter krukor att köpa. Tycker det verkar så planlöst och omotiverat: Dubblera mängden rengöringsmedel (vilken nytta gör det?), en skvätt klorin mot t ex rotlöss (i vilket stadie då?), förbehandla genom att lägga i frysen (det dör väl inget av), eller micron (kanske funkar men känns helt okontrollerat), låt ligga i blöt, doppa i sprit för att vara extra säker...
I en PDF från jordbruksverket står: "Ibland kan s.k. rotlöss förekomma, vissa av dem tillhör bladlusgruppen, andra är mer närbesläktade med ull-löss.", men på ett annat ställe i samma PDF står "Ullöss som angriper rötter kallas rotlöss", det sistnämnda stämmer ju bättre överens med vad jag läst på engelska.
Här står att rotlössägg kan övervintra. Sant eller falskt? Botemedel sägs vara att rengöra med hett vatten och klorin.. Nu har vi väl gått igenom alla preparat man brukar ha hemma snart? Eller nä, här är nån som säger att cigarettfimpar gör susen. Kan någon av erfarenhet säga att någon av de nämnda metoderna funkar? Annars är jag skeptisk.
I detta forum nämns Bayer Advance "Tree & Shrub" som ett effektivt medel mot Mealybugs, det finns flera som säljer detta på ebay.com, är systematisk, fast jag kan inte se Mealybugs nämnas i reklamen. Enl forumet är imidacloprid verksam beståndsdel, här står att ett liknande preparat i svag dos ej dödar vuxna Mealybugs. När jag söker på bayeradvanced hittar jag Natria som dödar insekter inkl spinn o Mealybugs och motverkar mjöldagg o andra svampangrepp. Men jag vet inte hur den funkar, är inte systematisk, kanske inte så effektiv.
Här står att de övervintrar ("i andra stadiet" dvs som insekter inte som ägg) och att "The eggs hatch in 6 to 14 days" och "They can survive only about a day without feeding"
Här står att ägg vanligen kläcks inom 24h.
"Golden root mealybug" (en nyhet i UK sen 2012) överlever vinter, men det står inget om att ägg gör det, och det står inget annat så jag gissar att de sitter på "mat" (rötter) om de överlever vintern.
Här står att en del "root mealybugs" föder levande ungar (ej ägg). Och att ägg (för de som lägger ägg) omges av vax som gör dem svåra att döda med kemikalier. Därför ska man repetera ev. giftbehandling, jag ser inte någon exakt tid men det handlar om enstaka veckor. Så det borde ju betyda att ägg ej övervintrar utan kläcks inom någon enstaka vecka.
Här står att mealybug-ägg kläcks inom 5-10 dagar men att okläckta ägg eller tidiga stadier (nymfer) av insekten kan stanna kvar i sin skyddande vaxbubbla ett tag. Och där står att "root feeding mealybugs" är "Rhizoecus spp". Och "Adult females can live for 10 to 19 days without a host plant and crawlers can continue to emerge for up to 45 days." och "Do not reuse pots without thorough cleaning before use. " dvs det står inget om någon särskild kemikalie för rengöring, och det står "Power wash infested benches between crops." dvs högtryckstvätta den. Inget om klorin, fimpar osv..
Här står "Eggs hatch in 5–10 days, but unhatched eggs or young nymphs may remain inside the cottony sac if environmental conditions such as temperature and relative humidity are not favorable." sen står inget mer, inte kan de väl leva i sin vaxbubbla särskilt länge, och kan de alls leva i en kruka utan jord och rötter?
Här står nåt intressant: "Away from host plants, some mealybugs have been shown to survive more than two weeks, with eggs continuing to hatch for 45 days. ". Så om man inte använt krukan på ett par månader borde det ju iallafall vara säkert. Och det står att rengöring är viktigt vid bekämpning och då menar man högtryckstvätt och att inte använda nyligen använda krukor om man inte är 100% säker på att inga skadeinsekter varit där i.
Här står att äggen kläcks inom 6-14 dagar (Mealybugs), och de kan bara överleva ca en dag utan mat. Och det står att de flesta Mealybugs övervintrar i sitt andra insektsstadium.
Detta är ju seriösa källor (.edu, .gov.uk), inte Wikipedia o sånt.
Och om man tar en titt på olika medel för desinficering och sterilisering (däribland Klorin, väteperoxid, T-sprit) så tycks (utan att jag orkar redogöra för källorna så noga) Klorin utspädd 10ggr vara bland det bättre, det står inget om sporer på flaskan men den dödar en hel del sporer också. Innehållet i Klorin är natriumhypoklorit (Sodium hypochlorite) och i amerikanska motsvarigheter (som siffran 10% tycks baseras på) brukar de ha ungefär dubbla koncentrationen i flaskan (Klorin är 27g/kg dvs 2,7%, i USA 3-8%, oftast ca 5% enl Wikipedia) dvs egentligen borde vi svenskar snarare spä till 20% i så fall, kort dopp kan räcka men gärna 20-30 min om det går. Men jag tror 10% räcker. T ex har jag sett en test där 100ug/ml krävdes för att döda svart rotröta och det är väl 0,01% fast för annat exempel på sporer krävs minst 1% så det varierar tydligen. Jag har sett siffran 10% även när det gäller insekter och ägg (det inte bara desinficerar utan steriliserar tydligen). T-sprit är annars praktiskt att torka av t ex en sekatör med eftersom det tar bort kladd samtidigt, det är svårt att jämföra alternativen men jag tror inte T-sprit anses steriliserande.
Jag tror inte jag kommer att använda köpta krukor på 2 månader om de har spår av jord, eller nyligen använda krukor om jag inte är säker att de ej haft ohyra. Och kanske hälla kokt vatten på också, och tvätta dem. Men mina krukor som inte använts på 3 år borde ju vara säkra efter tvätt enl ovan. För blanka ytor borde ju en tvätt räcka, men för skåror och verktyg m m är det kanske bra (och enklare) att hälla på Klorin utspätt till 10%.