Hej
När jag läser en artikel på odla så står det att vinrankor ofta är härdiga i zon 3 men inte ger några druvor, stämmer det?
Jag har läst flera inlägg här och fått intrycket att Himrod och Zilga är härdig och ger druvor i zon 3 på friland. Jag har en solig, varm och skyddad plats mot en husvägg där jag skulle vilja odla.
Hoppas någon kan hjälpa en förvirrad trädgårdsamatör.
Normalt så är det generella odlingsråd och tips man får. Står det tex zon 3 på en växt kan den mycket väl klara kallare zoner. Inom olika zoner kan det finnas sämre och bättre ställen för växterna. Tex en solig plats i trädgården där det är lä kan vara ett bra "mikroklimat" för en vinranka. Man får helt enkelt prova sig fram och vara beredd på att den kanske inte klarar sig eller ger frukt ett kallt år.
Jag planterade en Zilga-druva för två år sedan och redan förra året
fick jag 6 druvklasar, jag bor i zon 3.
Det skall nog gå bra för dig också.
kerstin z5-6
15-04-2004, 20:25
Zilga och Zukribe ger druvor på friland i z 5 -så de är tåliga

Ingen täckning får de heller
Jag satte förra året en zilga
fick inte klippt den så nu får den väl va som den är
men det var trevligt höra att den kan ge frukt så snabbt
Zilga påstås tåla kyla ner till -38, har en på friland (inte skyddat läge och utan vinterskydd!) som har tålt -36 redan första vintern. Den gav första skörden under sin tredje säsong i somras (goda, bara man har tålamod att vänta tillräckligt länge) i zon 1B:s gränstrakter i Finland. Det borde motsvara upp till zon 5 i Sverige. Inte ens vår superkorta höst 2002 (två och en halv vecka!) hade någon nämndvärd inverkan på den, däremot frös min Supaga ner (i samma oskyddade läge) och fick tyvärr börja om från början (den ska tåla ca -30).
Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.