Full version: Anlägga ny rabatt
Tumpe
Jag är "tvungen" att lägga igen en del av två rabatter för att kunna bygga en stor veranda. Men har ju en massa växter som behöver en ny växtplats. Därför ska jag gräva en ny rabatt. Har aldrig gjort det. Tänkte passa på att göra om den trista rabatt som redan finns också.

Det är den högra sidan på fotot som ska göras om.

Nu är det gräsmatta där rabatten ska anläggas. Såklart ska gräsmattelagret bort, men hur gör jag sen? Hur djupt ska jag gräva upp och hur mycket ny jord/gödning ska läggas till?

kerstin z5-6
Ny rabatt: Ta bort svålen av gräs, luckra jorden under till 40 cm, tillsätt flera påsar ko gödsel på påse eller annan näringsberikad jord.Gör inte misstaget att göra rabatten för smal.Jag tycker allt under 1.40 minst är för smalt då perenner inte bör planteras i rader.

Rabatt 2 befintlig.
Jag skulle flytta ut den från väggen så det i alla fall finns ett smalt stenlagt band bakom rabatt innan växterna, hela området mellan veranda och rabatt skulle jag ta bort allt gräs på och ev köpa en rad till stenplattor lagda från veranda mot renoverad breddad rabatt.Att klippa smala grässträngar är rätt trist.

Kanske några nya växter med lite höjd som även kan ses när man sitter på den nybyggda terassen.
Tumpe
Tack för bra svar Kerstin!
40 cm djup och i med gödsel, det låter bra.
Det är bara den högra sidan på bilden som ska göras om tänkte jag. Den vänstra mår bra och får vänta.
Det är grannens altan man ser på bilden, vår nya altan ska vara på ett helt annat ställe rolleyes.gif

Jag tänkte ta bort den smala gräsremsan mellan stengången och grannens plank och göra en bred rabatt, för jag tycker som du att blommor på rad inte blir så bra.

Det är ganska skuggigt, bara lite morgonsol där och det jag ska ha där är: brokbladig lungört, japansk spirea (kolla den fina på min blogg), ormöga och myskmadra. Jag tror det blir kanonfint tummenupp.gif

kerstin z5-6
Okey då förstår jag :)Lycka till med jobbet bry dig inte om att jorden i rabatten kommer att vara högre när du fixat till än omgivningen-20 cm eller mer sjunker snabbt ihop med växter och allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon