Jimbo79
11-05-2014, 19:17
Hej!
Jag tänkte sätta ned en staketdruva (Spulga) i ett hål i min altan.
Jag grävde upp en massa lera och fick till slut ett hål på ca 40 cm (djup) x 70 (längd) x 50 (bredd).
Detta hål tänkte jag grunda med sand, sedan lite leca eller grus för att sedan fylla upp med Rhododendronjord.
Idag, efter två dagars regn ser hålet ut så här:
[attachment=81077:Odla___IMG_1921b.jpg]
Jag visste om att min tomt har problem med att bli av med vatten men detta får mig att fundera över om vinrankan kommer att drunkna.
Har någon nåt tips på vad jag kan göra?
Med vänlig hälsning, Jimmy
Eva i Västerås
12-05-2014, 17:05
Ser det ut så är det bara att bygga på höjden.
Lera tätar man dammar med. Riktig blålera släpper knappt igenom vatten alls.
Man får plantera i upphöjda bäddar.
Under altanen är det ju jättesvårt. Du får kanske omplanera och sätta dit en kruka, balja eller nåt, med dräneringshål en bit upp.
Pauline/Sthlm
12-05-2014, 20:18
ser ut som hos mig. minus plankorna.
Lasse Trädgårdsnörd
12-05-2014, 20:45
Hålet är ju så ära kanten att en upphöjd bädd utanför trädäcket skulle ju fungera utmärkt. Lätt att leda in vinrankan under däcket och upp genom hålet är det också.
Hej
Jag tycker om du kan göra som avloppet på lägsta biten med rör som kör mera vatten ut, jag såg byggnad företag som gör på mina områden riktig avloppet i gräsmatta områden.
H.Bassam
Pauline/Sthlm
14-05-2014, 19:55
CITAT (Lasse Trädgårdsnörd @ 12-05-2014, 21:45)

Hålet är ju så ära kanten att en upphöjd bädd utanför trädäcket skulle ju fungera utmärkt. Lätt att leda in vinrankan under däcket och upp genom hålet är det också.
BRA förslag!
Jimbo79
15-05-2014, 22:19
Tack för idéerna!
Jag har varit inne på att bygga en mineritlåda under altanen, för att kunna fylla upp med lite mer jord. Men istället för att som i förslaget ovan skulle jag då kunna fylla med jord nästan ända upp. Då är bara frågan om rötterna inte riskerar att frysa, vid kalla vintrar (bor i zon 2-3). Ev. kanske jag kan klä lådan utvändigt med frigolit.
Vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.