Hasse_h
Jag har två olika sorters rabarberplantor som jag satte förra året. De sitter i samma rabatt ca 1.5 meter från varandra, jorden är lerjord som jag förbättrat med kogödsel på säck. Efter plantering förra våren växte de båda jättebra men vi skördade inget första året.
Nu i våras började allting bra, båda två har nu fullstora blad och stjälkar redo för skörd, den ena plantan ser jättefin ut, men den andra... se bilder.

Så här ser plantan ut, flera stjälkar börjar bli konstiga:

Och så här blir de efter ett tag:

Det är precis som att de exploderat inifrån och vänt sig ut och in. Vad kan problemet vara?
masa
Oftast är problemet väderberoende. Frostnätter kan åstadkomma spruckna stjälkar. Även en lång torr period med svag tillväxt som följs av regn och kanske även värme, kan få stjälken att spricka pga att plantan börjar växa mycket kraftigt.
Hasse_h
Fast varför drabbar detta bara den ena av mina två plantor som har exakt samma förutsättningar? De är olika sorter, den ena med mindre oxalsyra, kommer inte ihåg namnen på dem, vet inte vilken av dessa som är drabbad.

Vi hade ett par nätter där temperaturen precis gick under nollan för två veckor sedan, skulle det räcka för att knäcka rabarbern?

Men om det nu skulle vara väderberoende på nåt sätt, ska jag göra något på plantan? Typ ta bort alla missformade och skadade stjälkar och vänta på nya?

Kan man helt utesluta andra orsaker som felaktig/brist på näring, sjukdom eller annat?
masa
Det kan mycket väl vara så att den ena sorten är känsligare än den andra.
Om det bara var precis under noll grader, så borde plantorna klarat sig, det verkar lite för frostkänsligt, kanske torrperioden som var bär större skuld.
Jag skulle nog ta bort de flesta spruckna stjälkarna, men om alla var skadade skulle jag spara några tills det börjar komma upp friska stjälkar.
Det som kan vara bra är en marktäckning under och runt plantorna för att jämna ut förhållandena i jorden.

Jag skulle tro att kommande stjälkar är OK.
Hasse_h
Jag vet inte, har svårt att tro även att torka skulle vara problemet. De sitter i den fuktigaste delen av trädgården, den absolut lägsta punkten. Utanför planteringen börjar en ravin som leder ner mot en bäck och i den ravinen rinner det alltid vatten året runt. Men visst, lokalt kan det väl torka ut längst upp på jordytan. Kanske har plantorna inte hunnit få tillräckligt djupa rötter ännu.

Vi får väl se hur plantan utvecklar sig. Jag rensar bort de som går sönder helt och kommer det nya fina så tar jag bort alla fula.

Jag kanske också borde lägga på några skyfflar halvförmultnade löv och annat från trädgårdskomposten runt dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon