Hej!

VI har en vinranka i vårt växthus, en Himrod. Vi satte den för två år sedan. Redan första året växte den som besatt och sträckte sig i stort sett över hela växthuset. Jag drog då upp den i U-form, och det såg bra ut.
Den frös dock ned till roten efter det första året. Den kom ändå igen, och den här gången drog jag bara upp en enda stam, som jag istället släppte ut sidoskott på. I december kapade jag ner huvudstammen till den höjd jag vill ha den på. Vi vintertäckte den väldigt noga, med yillefiltar. Under våren började den dock blöda kraftigt vid de ställen den var kapad på. Den sköt nu under våren skott (hittils) tre noder upp men det ser tyvärr inte ut som om skott kommer längre upp (vilket var planen). Två av skotten har blomställningar, och kanske blir det frukt i år.
Tyvärr är skotten inte på det fina ställe jag ville ha dem, dvs i toppen. Så jag undrar, vad skall jag göra nu? Skall jag brutalt kapa av skotten längre ned och hoppas att de högre upp tar sig, eller skall jag försöka leda upp ett av skotten som ny huvudstam?

Tacksam för hjälp.