akej
Jag har några platser i en stor trädgård där det skulle passa med relativt stora vintergröna buskar/träd, både för att ha det fint året om och som insynsskydd på några platser. Efterlyser lite tips eftersom det mesta jag hittar handlar om att få plats i mindre trädgårdar, här är tvärtom att jag gärna vill fylla ut tråkiga tomrum inte alltför långsamt.

Vad finns att välja på som är härdigt i zon 3 och blir ca 2-5 meter högt? Platserna varierar från halvskugga till skugga, under stora träd eller bredvid lövfällande buskar, som delar av buskage.

Skriv jättegärna om växternas slutliga form och bredd, det tycker jag brukar vara svårt att läsa sig till.

En följdfråga är hur mycket vågar man gräva bredvid/under stora träd för att plantera? (5-25 meter höga, ek, al, bok, lind och björk är det som finns)

Jag har kollat på t.ex. Bulgarisk lagerhägg men den är ibland märkt zon 2 och ibland 3.
fvd
Järnek finns i olika höjder som är härdiga från 1-3 och ibland 1-4.
Huggorm
Hjulträd är ett kul och udda städsegrönt träd som klarar sig till zon 4 om det är en lugn och stilla växtplats.

http://lindersplantskola.se/tradadventskal...oides-hjultrad/
Alexander-VG-zon3
Svårt att hitta som är snabbväxandes och blir stora buskar/träd snabbt i zon 3. Storväxandes Rhododendron kan nog vara ett alt och skulle nog också sätta härdiga lagerhägg som blir stora hyfsat snabbt kan dock frystorka lätt men är det skugga även vår och vinter så brukar dom klarar sig. Kanske inte lika roligt men av barrväxter finns där ju mycket mer att välja på.
akej
Tack för svaren! Frågorna blir fler...

Någon som har erfarenhet av lagerhägg herbergii? Den ska väl klara zon 3 och bli ett par meter hög?

Tips på någon järnek-sort med små blad som blir stor och klarar zon 3?

Och vilka lagom stora barrväxter klarar lite mörkare och trängre lägen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon