Hej!
För ungefär en vecka sedan räddade jag en tomatplanta som var döende genom att klippa av topparna på den och sedan omplantera dessa toppar.
Tomatplantan har sedan dess exploderat av grönska och frodas nu riktigt fint. Däremot så är botten av själva stjälken väldigt tunn och den övre delen som nu har börjat växa till sig mer än dubbelt så tjock som bottendelen.
Vågar jag göra en ny skärning och omplantering? Är det någon idé? Om jag lämnar det som det är kommer tomatplantan hela sig själv eller kommer den bara fall ihop eftersom den knappt orkar bära sig själv?
Alla tips är välkomna! Tack!
Eva i Västerås
12-05-2014, 16:59
Plantera hellre i en djup kruka, böj ner stjälken försiktigt så den ryms i jorden. Tomat bildar nya rötter längs stjälken.
Det har varit min räddning sedan vi flyttade tll stan, och jag har lite dåligt ljus, så plantorna blir rangliga.
När dom äntligen kommr ut till stugan är dm inte övermäktigt övertunga i alla fall.
Kapar tråden lite här...
Hur lång tid tar det ungefär för plantan att bilda nya rötter?
Ann i Göteborg
11-07-2014, 14:05
Tomater sätter ny rötter supersnabbt. På bara några dagar har du nya.
När hela toppen gick av på en tomatplanta blev jag så irriterad att jag bara grävde ner någon decimeter djupt och strax intill sin planta och vattnade. Den tog sig och bar sen många tomater. Detta var några år sedan men jag upphör inte att fascineras över tomatens växtkraft!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.