Victoria
Hej,

I år har några utav mina tulpansorter kommit upp och ser väldigt eländiga ut redan från början. Förra året (då var en del, inte alla, nyplanterade) blommade de helt fantastiskt men i år har det bara kommit några knoppar och blomningen är inget att skryta med. Jag vet att en del sorter inte kommer tillbaka lika fint år två, tre etc. Men en del av dessa har kommit tillbaka fint andra år. Bladen har fått vissna ner, de har fått benmjöl (och hönsgödsel) efter förra årets blomning och i höstas. Så varför? Har de kanske bara torkat då vintern/våren var väldigt torr?!
Bassam
Hej

Vintern/våren var väldigt torr?!för att på den här tiden blir luft varm men marken kalt, så rötterna orkar inte att suga tillräckligt vatten som växter behöver, så blir växter torka om de fick inte mera vatten eller hade någon skydd över dem, för att skydda dem från starkt sol.

H.Bassam
kerstin z5-6
och våren var kall med bakslag av minus? allt detta kan ha spelat roll.
Anna-Karin Lundberg
Hos mig är också tulpanerna mest slaka, bleka och trasig blad. Någon liten tanig blomknopp.
På ett par ställen är tulpaner planterade i höstas och de är de enda som ser någorlunda fina ut. Min mamma bor i närheten och även hos henne är det bara fula blad i år.
Ålgryte
Ojdå coolgleam.gif...

Mina tulpaner blommar för fullt! Visste inte att det fanns så många tulpaner i mina rabatter och alla är kraftiga och fina! Det är första våren som knoppen inte har blivit uppäten! Rådjurvakten fungerar hos mig bravo.gif

Kan de ha lagrat extra näring när de inte fått blomma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon