calluone
Jag undrar hur proffsen gör som har massvis med nyplanterade träd att hålla koll på, t.ex. kommuner. Det är ju jobbigt att behöva gräva sig ner 1 m för att se om det är blött eller torrt, t.ex. för att se om det är nödvändigt att vattna efter ett kraftigt regnfall. Finns det något vedertaget sätt att undersöka hur djupt fukten har gått ned i jorden efter ett regnfall, som man kan använda för att hålla koll på vattningsbehov av nyplanterade träd?
eskil43
Hej. Vad har Du för jord på platsen från början? Eskil43
Pauline/Sthlm
skulle tro att
rotbevattning (djupt rör för djup tillförsel) och
såna där vattensäckar satta runt stammen
båda hjälper en bit på vägen
IKS
De mäter inte fukten innan de vattnar utan följer ett rutinmässigt program för skötsel av träd under etablering. Det brukar innefatta att under de första tre åren ska träden vattnas med en viss mängd som bestäms och ska utföras oavsett väderlek. Exempelvis så vattnar Stockholm och Uppsala sina träd med 140-150 liter varje eller varannan vecka beroende på om det är första, andra eller tredje året medan Göteborg provat med uppåt 300 liter per bevattningstillfälle. Detta sker oftast men inte alltid med vattensäckar som seriekopplas. Besiktningsmän och representanter från beställarsidan på kommunen kan göra stickprovskontroller under etableringsperioden och brukar då mäta fukten i jorden med fuktmätare, men de bedömer inte enbart bevattning där utan även skottillväxt.

Tror inte det finns något enkelt sätt att bedöma sådant på i sin egen trädgård, kommunerna planterar stora trädstorlekar, därav den höga vattenmängden. För gardencenter-produkter som man som privatperson brukar köpa brukar 30-40 l i veckan räcka bra under sommaren, växter med sämre härdighet slutar man förstås vattna lite tidigare på sensommaren så de börjar avmogna i tid.
calluone
CITAT (IKS @ 12-05-2014, 22:18) *
De mäter inte fukten innan de vattnar utan följer ett rutinmässigt program för skötsel av träd under etablering. Det brukar innefatta att under de första tre åren ska träden vattnas med en viss mängd som bestäms och ska utföras oavsett väderlek. Exempelvis så vattnar Stockholm och Uppsala sina träd med 140-150 liter varje eller varannan vecka beroende på om det är första, andra eller tredje året medan Göteborg provat med uppåt 300 liter per bevattningstillfälle. Detta sker oftast men inte alltid med vattensäckar som seriekopplas. Besiktningsmän och representanter från beställarsidan på kommunen kan göra stickprovskontroller under etableringsperioden och brukar då mäta fukten i jorden med fuktmätare, men de bedömer inte enbart bevattning där utan även skottillväxt.

Tror inte det finns något enkelt sätt att bedöma sådant på i sin egen trädgård, kommunerna planterar stora trädstorlekar, därav den höga vattenmängden. För gardencenter-produkter som man som privatperson brukar köpa brukar 30-40 l i veckan räcka bra under sommaren, växter med sämre härdighet slutar man förstås vattna lite tidigare på sensommaren så de börjar avmogna i tid.


Är det aldrig risk att övervattna träd? Är det inte värt att kunna mäta fukt om man har 1000 träd att vattna, för att kunna effektivisera och hoppa över vattningen vid 1 veckas regn?
IKS
CITAT (calluone @ 12-05-2014, 23:03) *
Är det aldrig risk att övervattna träd? Är det inte värt att kunna mäta fukt om man har 1000 träd att vattna, för att kunna effektivisera och hoppa över vattningen vid 1 veckas regn?


För träd i anlagda växtbäddar efter gator eller dylikt så ställer vattenmängden förstås krav på att växtbädden ska vara ordentligt dränerad, är de anlagda korrekt enligt AMA utan fusk av entreprenören eller utformats fel av projektören så är det ofarligt. Vid plantering i en park där det kanske är väldigt lerigt brukar man ändå följa ett liknande program. Den stora mängden är för att säkerställa att rotklumpen verkligen blir helt genomvattnad. tendensen är snarare att 140L varje eller varannan vecka med nöd och knäppe räcker under torra somrar för nyplanterade träd med stamomfång 30-35 som omplanterats 3-4ggr i plantskolan för tätare och samlat rotsystem i klumpen. Problemet är att bevattningen och etableringssköteln oftast redan är upphandlade i förväg där allt arbete är inräknat i priset. därför ändras sällan programmet. regnmängderna är ändå oftast försumbara i sammanhanget för att kunna täcka vattenbehovet. I mindre kommuner där man sköter det mesta i egen regi utan inblandning av upphandlade externa entreprenörer är det lättare att kontrollera och ändra programmet tillfälligt.
calluone
CITAT (IKS @ 12-05-2014, 23:23) *
För träd i anlagda växtbäddar efter gator eller dylikt så ställer vattenmängden förstås krav på att växtbädden ska vara ordentligt dränerad, är de anlagda korrekt enligt AMA utan fusk av entreprenören eller utformats fel av projektören så är det ofarligt. Vid plantering i en park där det kanske är väldigt lerigt brukar man ändå följa ett liknande program. Den stora mängden är för att säkerställa att rotklumpen verkligen blir helt genomvattnad. tendensen är snarare att 140L varje eller varannan vecka med nöd och knäppe räcker under torra somrar för nyplanterade träd med stamomfång 30-35 som omplanterats 3-4ggr i plantskolan för tätare och samlat rotsystem i klumpen. Problemet är att bevattningen och etableringssköteln oftast redan är upphandlade i förväg där allt arbete är inräknat i priset. därför ändras sällan programmet. regnmängderna är ändå oftast försumbara i sammanhanget för att kunna täcka vattenbehovet. I mindre kommuner där man sköter det mesta i egen regi utan inblandning av upphandlade externa entreprenörer är det lättare att kontrollera och ändra programmet tillfälligt.


Tack för utförliga svar. Låter som du jobbar med detta. Anledningen till att jag frågar är att jag såg en tvserie från kew garden, där de kollade fukten i jorden efter ett kraftigt regnade med en metallkäpp de tryckte ner i jorden. Såg ut som en sån man tar jordmånsprover med. Tyckte det såg smart ut, för att kunna hoppa över en vattning vid flera dagars regn är ju trots allt bra, men svårt att veta hur fuktig jorden är långt där nere och gräva intill träd känns ju dumt med tanke på trädets rötter.
eskil43
Hej! Ny är man ute och 'cyklar'!!!!Att vattna 140 l ivekan orsakar skador på vedartade växter som dom har mycket svårt att reparera senare när detta vattningsvansinne slytar,eller sen är dom döda efter en vecka.Är det näckrosor man odlar?Det betyder en nederbörsmängd från maj till augusti på 2300 mm nederbörd ? Vem har hittat på detta vansinne!!?? Hälsningar Eskil43
IKS
CITAT (eskil43 @ 13-05-2014, 18:47) *
Hej! Ny är man ute och 'cyklar'!!!!Att vattna 140 l ivekan orsakar skador på vedartade växter som dom har mycket svårt att reparera senare när detta vattningsvansinne slytar,eller sen är dom döda efter en vecka.Är det näckrosor man odlar?Det betyder en nederbörsmängd från maj till augusti på 2300 mm nederbörd ? Vem har hittat på detta vansinne!!?? Hälsningar Eskil43


Här kan du läsa vilka som utformat informationen i Stockholm stad.http://www.stockholm.se/PageFiles/561642/TK_Vaxtbaddar_StockholmsStad.pdf

Du får gärna förklara vilka skador på vedartade växter du refererar till som dom har mycket svårt att reparera när vattningsvansinnet slutar, om du menar syrebrist för rötterna är det just därför växtbädden måste anläggas enligt instruktionerna i den länkade filen. Träd av den storlek kommuner planterar är väldigt ivriga på att bilda abskisinsyra eftersom de lätt utsätts för vattenbrist med det lilla rotsystem de har i förhållande till kronan när de planteras. Bildandet av ABA-hormon är ett naturligt försvar mot uttorkning och i svåra fall stänger växten klyvöppningarna för att stoppa transpirationen så de inte torkar ut helt. När det händer upphör även fotosyntesen och fortsatt sugrotsbildning stannar så länge torkan är där. Mängden vatten är för att säkerställa att rotklumpen aldrig torkar ut helt och bevattningen sker oftast mycket långsamt med vattensäckar med inblandad näringslösning.

Om du menar 2-3 åriga träd du hittar på plantagen, ja 140 l är vansinne. Träd med stamomfång 30-35 cm som redan är 4-5 m höga och 10-15 år gamla, samt att rotsystemet klippts av kraftigt innan de lämnat plantskolan, då är situationen annorlunda.
eskil43
Hej igen! Jag har visserlin bara produserat några miljoner växter på friland och nästan lika mycket i container,även trädstorlekar upp till 20-25,så jag har en viss insikt i vad jag pratar.Om jag skulle vattnat mina växter efter dom råden som man sprider i dag i plantskolan, så skulle jag fått lägga av med odling sen årtionden tillbaka.Det är en mycket liten del av växter som planteras i domm storlekar som Du pratar om, men rådet att vattna för allmenheten ligger tyvärr på dessa nivåer i dag.Att växterna etablerar sig välligt dåligt i dag har mycket att göra med dålig rådgivning,mycket dålig ytbildning av trädgådsmästare och extrem dålig handhavande av växtmaterialet när dessa har lämnat planskolan.90% av vårplanterade växter som misslyckas dör på grund av överbevattning, eller får en mycket dålig ytveckling många år framåt i tiden. Hälsningar Eskil43
calluone
CITAT (IKS @ 13-05-2014, 20:55) *
Här kan du läsa vilka som utformat informationen i Stockholm stad.http://www.stockholm.se/PageFiles/561642/TK_Vaxtbaddar_StockholmsStad.pdf

Du får gärna förklara vilka skador på vedartade växter du refererar till som dom har mycket svårt att reparera när vattningsvansinnet slutar, om du menar syrebrist för rötterna är det just därför växtbädden måste anläggas enligt instruktionerna i den länkade filen. Träd av den storlek kommuner planterar är väldigt ivriga på att bilda abskisinsyra eftersom de lätt utsätts för vattenbrist med det lilla rotsystem de har i förhållande till kronan när de planteras. Bildandet av ABA-hormon är ett naturligt försvar mot uttorkning och i svåra fall stänger växten klyvöppningarna för att stoppa transpirationen så de inte torkar ut helt. När det händer upphör även fotosyntesen och fortsatt sugrotsbildning stannar så länge torkan är där. Mängden vatten är för att säkerställa att rotklumpen aldrig torkar ut helt och bevattningen sker oftast mycket långsamt med vattensäckar med inblandad näringslösning.

Om du menar 2-3 åriga träd du hittar på plantagen, ja 140 l är vansinne. Träd med stamomfång 30-35 cm som redan är 4-5 m höga och 10-15 år gamla, samt att rotsystemet klippts av kraftigt innan de lämnat plantskolan, då är situationen annorlunda.


Intressant. Hur mycket och ofta skulle du föreslå att träd med 30-35 cm stamomfång ska vattnas en "normal" säsong?
eskil43
En bra jord innehåller c.50% luftporer, när mer än hälften av dessa är vattenfylda slytar rottilväxten på grund av syrebrist. Således skall vanttningen anpassas efter detta. Det är väl inte dessa storlekar som Du tänker plantera,eller? H. Eskil43
IKS
CITAT (eskil43 @ 13-05-2014, 21:50) *
Hej igen! Jag har visserlin bara produserat några miljoner växter på friland och nästan lika mycket i container,även trädstorlekar upp till 20-25,så jag har en viss insikt i vad jag pratar.Om jag skulle vattnat mina växter efter dom råden som man sprider i dag i plantskolan, så skulle jag fått lägga av med odling sen årtionden tillbaka.Det är en mycket liten del av växter som planteras i domm storlekar som Du pratar om, men rådet att vattna för allmenheten ligger tyvärr på dessa nivåer i dag.Att växterna etablerar sig välligt dåligt i dag har mycket att göra med dålig rådgivning,mycket dålig ytbildning av trädgådsmästare och extrem dålig handhavande av växtmaterialet när dessa har lämnat planskolan.90% av vårplanterade växter som misslyckas dör på grund av överbevattning, eller får en mycket dålig ytveckling många år framåt i tiden. Hälsningar Eskil43


I större kommuner är det snarare mer regel än undantag att man planterar så stora storlekar, 20-25 hör till de mindre storlekarna, och 14-16, 18-20 planteras i regel bara på bostadsgårdar. I privata sammanhang sker det aldrig. Plantskolor behöver inte vattna växterna i de volymerna jag beskrivit tidigare eftersom de sällan når den stress som träden gör när de hamnar i staden eftersom de vattnas de regelbundet med droppbevattning. Hanteringen från plantskola till ny planteringsplats i staden är som du säger en viktig felkälla eftersom det ibland tar alldeles för lång tid innan de kommer ned i jord. I kommunala sammanhang höstplanteras träden i regel med undantag för sent invintrande arter. Det finns ingen som ger allmänheten rådet att de ska vattna sina växter 140 l per vecka. Råden Stockholm stad ger exempelvis gäller heller inte för plantskolan, utan vad ansvarig skötselentreprenör ska utföra efter plantering. Jag kan hålla med om att etableringen av träd i städerna kan vara förskräckligt dålig men där är det snarare vattenbrist som är problemet genom ett undermåligt skötselprogram. Göteborg har haft mycket goda resultat när de vattnat uppåt 300 l, trots att det är en nederbördsrik del av landet. De träd som misslyckats har felsökts och där har det visat sig att bevattningsprogrammet har frångåtts. Plantskoleväxter har nästan alltid problem med vattenbrist eftersom de hela tiden fått mycket vatten och näring och aldrig utsatts för stress i plantskolan. Där växer de i en idealisk situation som i princip aldrig existerar i naturen. De utvecklar snabbt stor ovanjordisk del och få rötter och växter med högt kväveinnehåll tenderar att bryta fler knoppar på våren vilket accentuerar vattenstressen. Problematiken brukar bli större ju större storlekar vi talar om. Är växtbäddarna korrekt utförda går dem i princip inte att överbevattna eftersom det finns fungerande dränering i botten och så fort minsta del av rotklumpen torkar blir det stressat. De där 90% vårplanterade växterna som dör på grund av överbevattning, är det statistik du grundar på kommunala planteringar eller privata planteringar? skulle vara intressant att veta.
IKS
CITAT (calluone @ 13-05-2014, 22:04) *
Intressant. Hur mycket och ofta skulle du föreslå att träd med 30-35 cm stamomfång ska vattnas en "normal" säsong?


Egentligen tycker jag inte slentrianmässiga skötselprogram är bra eftersom betingelserna varierar så kraftigt mellan arter och ståndorter, men de är tyvärr nödvändiga i de stora skalor kommuner arbetar med. Jag kan inte svara på hur mycket som behövs exakt, men rotklumpen bör aldrig få torka ut om den inte ska stanna upp. Göteborg har lyckats bra med sina 300 l, men det ställer som sagt mycket höga krav på dräneringen i växtbädden. Mängden är inte tänkt för att hålla jorden vattenmättad konstant, utan för att klumpen ska bli genomvattnad där massor av vattnet egentligen bara rinner igenom ned i dräneringslagret som oftast är kopplat till någon brunn via slang. I en privatträdgård skulle det inte fungera som inte har någon dränering, där får man nog snarare göra som du nämnde att mäta fuktigheten i jorden och vattna vid behov. Sedan får man försöka läsa på växten också genom att studera bladstorlek. En stressad växt har ingen eller mycket liten skottillväxt och mycket små blad.
kerstin z5-6
Man får helt enkelt lära sig att titta på den växt man planterat, rosor och träd är i princip svåra att med slang bevattning vattna ihjäl .. oftast torkar de .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon