hanna_krukan
12-05-2014, 21:15
Hej hej proffsen!
Jag behöver råd. Har precis flyttat till en lgh med en (5x6 m/30 kvm) baksida åt nordväst. Inte så mkt sol mer än några timmar på eftermiddagen. Nu är jag i färd med att möblera uteplatsen med bla växter i planteringskärl (ca 70 djupa) och försöker hitta några tappra träd och perenner som kan klara läget. Vill gärna få in ett träd för att få ett "tak" och tänkte placera det i det soligaste (minst skuggiga...).
Huset har ljus putsfasad, är nyfunkis och ligger i ett bostadsområde från 40-talet med uppvuxna tallar på gårdarna. You get the picture...
Har ngn tips på ett träd som klarar skugga är fint på det ena eller andra sättet? Gärna vacker stam, blommar, höstfärger etc.
mvh
Hanna
Hej
Min förslag Idegran, thuja eller någon av Barrväxter.. man kan hitta olika sorter med kort eller hög
H.Bassam
FruTrädgårdstomte
14-05-2014, 21:05
Det finns ganska många träd som klarar skugga bra. Men du skriver inte vilken zon du bor i. Det kan ju göra väldig skillnad.
Sen beror det ju på om du har tänkt att ta in krukan för övervintring eller om du tänkt ha den kvar ute. Ska den vara kvar ute så krävs ju ett tåligare träd.
Men rent spontant tänker jag nån rödbladig japansk lönn, om de är härdiga hos dig eller annars kanske pärlrönn.
Alexander-VG-zon3
14-05-2014, 21:37
Hos mig här i zon 3-4 (södra VG) har jag i skuggigt läge ute åretrunt dessa träd/buskar
Cornus alba 'Sibirica' - Korallkornell, tål allt och är även vacker på vintern och lyser upp fint.
Salix alba 'Britzensis' - Korallpil, Tålig pil som trivs överallt har även den vacker bark.
Hamamelis x intermedia 'Diane' - Hybridtrollhassel, Blommar väldigt tidigt och är tåligt. Får en jätte vacker höstfärg.
Varför jag valt dessa i skugga är att dom lyser upp olika tider på året med blommor, vacker stam och ljusa blad på hösten vackra färger och är tåliga. Kanske kan vara nåt alt ?
Av perenner har jag Olika Hosta - Funkia, i krukor klarar av skuggan utan problem (många av dom vill inte ha sol) och lyser också upp fint i skugga, har klarat sig utan problem hos mig i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.