JonasW
Hej!

Har ett stort terrarie med en del växter i. Tanken är att utöka dessa med någon snabbväxande och blommande klätterväxt som kan täcka grenverket.

Terrariet är 2x1x0.7m och belysningen består av en 30w le och en 100w uvb ( trodde inte den sistnämnda skulle påverka växterna men min zenderkalla sträcker sig mot 100wattaren). Har tillgång till en reflektor till om ljuset skulle tryta.
Temperaturen ligger mellan 20-30grader och använder mig av en liten axialfläkt som byter ut luften några gånger per dygn.

Nu till saken, vad bör jag välja ?

Kraven är snabbväxande, klättrande, fina blommor och flerårig.

Har kollat lite på klematis men finns ju en hel uppsjö av dessa också så några bra förslag från någon kunnig hade uppskattats!

Mvh Jonas
kerstin z5-6
Vad menar du exakt med terrarie-har du ormar och ödlor där eller vad, temp under året ?Jord djup?
JonasW
Ja en sluten burk ( dock ordentligt ventilerad som sagt), bor en orm där ja och tempen ligger som sagt mellan 25-30 gr.

Krukan finns ju inte ännu utan kommer anpassas till växten i fråga. Lär dock inte få till nåt större djup , krukan lär väl bli runt 3x2x2.5 dm (lbd) kanske. Desto mindre desto lättare att få det att se naturligt ut..

Mvh
Finn Klematis
Hej!

Har Du samma temperatur året runt ?

Finn
JonasW
I princip ja, reglerar detta med värmemattor och hur länge 100wattaren är igång (timerstyrt). Skiljer ju säkert några grader mellan kallaste delen på året och högsommar men värre än så är det inte = )
Alexander-VG-zon3
Ursäkta
Finn Klematis
Hej!

Alexander utnyttjade min fråga och lämnade mitt svar.

Finn
Alexander-VG-zon3
CITAT (Finn Klematis @ 14-05-2014, 17:26) *
Hej!

Alexander utnyttjade min fråga och lämnade mitt svar.

Finn

Svara på,,, förstod iförsig från början att det handlande om ''tropiskt'' klimat när jag läste tråden och jag svarade. Sen att jag råkade svara efter du hade frågat blev väl olyckligt.
Finn Klematis
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 14-05-2014, 16:05) *
Ursäkta

Du behöver inte be om ursäkt. Du lämnade helt rätt svar.
Jag ville bara förklara min fråga.

Finn.
Född i Billesholm. Bott 44 år i Lidköping. Bor nu i Mölndal.
JonasW
Tackar för detta Alexander !
Åkte direkt ner till blomsterlandet för att se vad som fanns på hyllan. Fastnade lite för passiflora och lyckades hitta den blåa, aurantia och marijke. Vad tror ni om den sistnämda, bara tuta och köra? smile.gif
Bassam
Hej
Det finns flera som du kan tänka på till exempel:
1murgröna Hedera helix.
2 bokharabinda.
3 klockranka
4blomsterböna
5klätterkrasse

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon