Full version: Tobaksblommor
160kvm stort hus
Hej!
jag har odlat upp frön från tobaksblommor. Har dom stående i en låda vid köksfönstret.
Efter som det var en 900 frön ( yttepyttesmå) så försökte jag sprida ut alla i lådan så gott som det gick.

Det gick jättebra, har hur många plantor som helst, men dom står så tätt så tätt.

Just nu är det bara det två första blden som kommit fram så än kan jag väl inte flytta på dom, men hur ska jag göra sen när nästa bladpar kommit fram och dom är redo att flytta på?

För det är väl för tidigt att plantera ut dom?

Tänkte plantera ut dom i farfars trädgård, bor i fruängen. En bit utanför sthlm.

Och så tänkte jag ha kvar några här hemma på balkongen.

Tips? Idéer eller så? Någon?

Mvh G
Fenja
Hoppas du har sått i en jättestor låda då om du haft i 900 frön!! Man sår nästan alltid tobak för tätt. För att de ska utvecklas och bli fina bör det vara bara en planta per kruka, vänta till det kommit upp några karaktärsblad och dela dem försiktigt med en pincett.
Lycka till!
Fenja
uno
I bland sår jag för tätt och det gror många fler än vad jag vill ha. Så fort det går, gallrar jag med en pincett. Inte alltid behöver jag vänta på karaktärsbladen. Viktigt att jorden är våt, annars större risk att närväxande kompisar åker med.
azofia
Man kan gallra ut med en nagelsax också, knippsa av dem du inte vill ha kvar så slipper du riskera att rycka upp andra med den du vill ta bort.

Omskolning sker när plantorna är hanterbara, alltså när ett par karaktärsblad börjar titta fram. Då delardu på dem och sätter över en planta i en egen liten kruka, de kan behöva skolas om en gång till innan du kan sätta ut dem.
När du skolar om är det viktigt att du inte tar plantan i stälken utan lyfter den i bladen så att du inte stryper den, men det vet du säkrt redan... rolleyes.gif

Jag brukar själv så de flesta frön alldeles för tätt ("tänk om de inte gror ordentligt, bäst att ta till i överkant") men det brukar bli hur fina plantor som helst ändå:wub: , det gäller bara att skola om dem i tid.
160kvm stort hus
Hej!
Tack så jättemycket för alla svar!!! Fram med pincett och nagelsax när jag kommer hem alltså. fast jag har väldigt svårt för att "göra-mig-av" med blommor.
Kanske detta är anledningen till att det är "överbefolkat" hemma hos mig?? biggrin.gif

Men en fråga till bara, går tobaksplantorna ( när dom blivit större ) att plantera ut i trädgården?

Mvh G
Fenja
Japp, fungerar fint att plantera ut dem när frosten över. Annars kan du ha dem i krukor och ta in över natten... jag lider också av akut platsbrist!!!
Fenja
160kvm stort hus
Hej!
Tack tack!! Det kommer bli så fint hemma hos mig och farfar!! *längtar till sommaren*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon