Full version: Hallon
johan1983
Alla är nybörjare någon gång.
Hallon kan te sig enkelt men det finns många sorter som alla säger är goda. Men vad har dom för egenskaper?

Det kan vara sötma, syra, textur, storlek, sjukdomsresistens.
Sedan självklart om det är höst eller sommarhallon.

Har ni några preferenser och föredrar den ena före den andra när det gäller höst och sommar eller kör ni som jag på 50/50? Blanda eller inte är också frågan. Vilken tycker du är godast?

Sedan kommer det till hallonsorter. Vad är din favorit?
Själv så gillar jag golden Queen eller Diana. Kommer inte ihåg vilken som var vilken. Gula hallon

Själv så vill jag få ett tips på hallon, de skall vara så stora och fasta som möjligt. Visserligen är det fint med små söta hallon med smak spricker mellan fingrarna vid plockning men jag vill gärna ha en robust sort
RibesRubusVitis
Jag har Diana och den beskrivs som "aprikosfärgad". Kan inte säga så mycket om smaken än, för jag håller på att övergå till hösthallon för att slippa larverna. Hos en kolonigranne har jag fått gräva upp en annan höstsort med stora rödlila bär. (Fick ta alla som rymt från hennes prydliga snörräta rader...) Har häromdagen även beställt det nya hösthallonet Polka från Odla.
Alexander-VG-zon3
Har Hösthallonet Elektra (köpt på odla för nåt år sen). Och är jätte nöjd, friskt och växer bra och skörd ''tidigt'' på sensommaren-tills frosten med stora mörkt röda söta men ändå en balanserad syrlighet. Jätte goda. Och en av topp 1 i smak av hösthallonen jag smakat.
johan1983
Jag tolkar det om att hösthallon är det bästa alternaivet?
emmalofo
Hösthallon är pålitliga (och goda)!

Men man behöver ju inte välja enbart en sort smile.gif. I mitt hallonland står hösthallonen blandat med någon gul sort jag grävt upp i min farfars gamla hallonland, ljuvligt goda med med ganska mager skörd. Det gäller att hålla isär dem när man beskär bara, hösthallonen kan ju även ge bär på fjolårsveden.
johan1983
Självklart kan man ha fler än en sort. Men varför inte olika sorters hösthallon :-)

I år är det en varm vår här i zon 1 och en del hallon blommar redan. Är det sommarhallonen? När börjar hösthallonen att blomma?

Lidl sålde plantor som bara gick under namnet "hallon"
Köpte fyra. Två är stendöda, en skjuter rotskott och en kommer med nya kvistar på den förvedade stammen. Dock ingen blomning ännu. Innebär det hösthallon eller för grovt misshandlade sommarhallon?
nykomling
har en nybörjarfråga om hösthallon, när skall jag beskära? och hur? skära bort alla ända ner till marken eller lämna kvar dom? de bär frukt ännu.
Bassam
Hej

Du kan ta bort all grenar som gav frukt frukt och spara unga.

H.Bassam
Eva 33c
Tänkte bara säga att hösthallon inte är något för oss i zon 5. De hinner inte utvecklas här.
Skillnaden mellan sommarhallon och hösthallon är ju att hösthallonen ger frukt på årsskotten. Så dem kan man klippa av helt och hållet efterskörd. Och sen får man nästa skörd på det som växer upp nästa år.
Sommarhallonen ger skörd på fjolårets skott. Så här får man inte klippa ner unga skott som inte blommat på hösten, för då blir det inga bär nästa år.
Därför är det väl bästa att hålla odlingen av dessa sorter lite isär om man har båda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon