Lilja72
14-05-2014, 11:49
Har precis fått hem min Japanska dvärglönn bor i zon 4, hade tänkt ha den i en stor stor trätunna.
Tror ni det går att plantera den nu eller är det någon risk att frosten tar den om det skulle bli någon frostnatt?
Sorten heter Acer, Palm, Diss Garnet.
Just nu får den vara ute på dagarna men inne i garaget nattetid men jag skulle ju vilja plantera den där jag tänkt.
Tacksam för svar
Hej
De är känsliga för frost
H.Bassam
Dissectum garnet är ju lite på gränsen i zon IV men det går. Kan vara bra att vänta lite till tills vädret vänder men du kan ju vänja den succesivt, särskilt om den slagit ut bladen vilket den normalt inte gjort i zon IV ännu. Ställ den i så fall skuggigt och låt den vänja sig vid solen och täck den nattetid om det hotas med minusgrader.
Lilja72
14-05-2014, 21:02
Tack då fortsätter jag att ta ut den på dagarna och garaget på nätterna ett tag till.
Får se hur det går för den nästa vinter då, hittade någonstans att den var härdig till -29 då stämmer nog inte det då.
Det kan ju tänkas att den tål det. Frågan är hur länge? Jag hade en på förra stället jag bodde (zon IV) och den klarade sig.
Anders zon 1
14-05-2014, 23:12
Jag har också testat Dissectum Garnet i zon 4 och det funkade inget vidare. Den frös tillbaka nästan varje år. Tror att problemet är att den inte riktigt hinner mogna av ordentligt inför vintern på grund av att sensommaren-hösten är lite för kort och kall. Försök placera den så varmt och skyddat som möjligt om du ska ha den ute året runt. Fast jag tvivlar på att det då funkar att ha den i en tunna. Träd och buskar blir mindre härdiga när de odlas i kruka (eller tunna eller liknande) bland annat eftersom rötterna då utsätts för mer kyla och större temperaturväxlingar än om de står planterade direkt i marken. Har hört att man bör ha minst en zon extra i härdigheten på det man övervintrar ute i kruka.
När det gäller frost så tycker jag inte att lönnarna verka så väldigt känsliga i de nyutsprungna bladen. Men om din lönn har stått inne i växthus länge så är det sannolikt känsligare så det är lika bra att vara försiktig om den verkar bli risk för frost någon natt.
Lilja72
14-05-2014, 23:28
Tack för alla svar, fortsätter med garaget ett tag till och testar att gräva ner den på annat ställe i trädgården sen istället.
Men skulle så gärna vilja ha ett träd som kan övervintra i denna tunna, det är ingen liten tunna utan den är ca 1,20 i diametern. Blir till att leta vidare då.
Jag noterar vad du säger Anders OCH angående härdigheten så var det vad jag erfor första åren men sen vände det. Sannolikt i samband med att rotsystemet blev större tänkte jag mig. Det där med frostkänslighet gäller nog i första hand sådant som kommer från växthus och planteras ut för tidigt. Åtminstone två stycken dvärglönnar har jag förlorat på det viset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.