Rosmarina
Vår syrenbuske har växt till en ful buske. Tacksam för tips på hur/när den ska beskäras för att bli riktigt snygg
.[attachment=81104:Syren.jpg]
Pauline/Sthlm
(tycker den var fin jag men så är den ju inte min heller)
hur stor får den vara?
är den för hög? ~ bred? ~ "bara" glesnad?

Amatörråd för bara "förnyelse": Skulle lämna de låga bulliga grenarna och ta de "raka spjuten" lågt ner men lite olika; 10 + 30 + kanske 50 cm över mark om varandra. Medges att det då blir ett rätt fult hål sett uppifrån men ändå volym när man står bredvid. Och lite olika höjd på återväxterna.

Vill du få in volymen men behålla höjd skulle jag skära in under-/utifrån, stam för stam

Tillägg: juste gräsmatta!!
Bassam
Hej

Du kan beskära alla blommiga häckar efter deras blommor slut, för syren kan man göra detta på sommar,

Obs
du kan ta bort sjuka, gamla grenar och grenar som korsar andra, , plus du kan forma kvar grenar på utsikt som du tycker om.
H.Bassam
Rosmarina
CITAT (Pauline/Sthlm @ 14-05-2014, 20:35) *
(tycker den var fin jag men så är den ju inte min heller)
hur stor får den vara?
är den för hög? ~ bred? ~ "bara" glesnad?

Amatörråd för bara "förnyelse": Skulle lämna de låga bulliga grenarna och ta de "raka spjuten" lågt ner men lite olika; 10 + 30 + kanske 50 cm över mark om varandra. Medges att det då blir ett rätt fult hål sett uppifrån men ändå volym när man står bredvid. Och lite olika höjd på återväxterna.

Vill du få in volymen men behålla höjd skulle jag skära in under-/utifrån, stam för stam
Tillägg: juste gräsmatta!!

Jag tycker att busken är för gles och för hög. Vill ha en tät buske.
För cirka åtta år sedan blev busken beskuren så kraftigt att endast tre små grenar blev kvar. Efter det sköt den skott rakt upp och då tyckte jag den gav ett glest intryck.

Jag gör som du beskriver och tackar så mycket för råden!
Ally
Om du vill hålla ner storleken, vänta tills efter blomningen och sedan kapa ner de äldsta grenarna och högsta hela vägen ner mot marken. Kallas också för "föryngringsbeskärning" eller nåt sånt.
Andra grenar som du beskär kommer troligen inte blomma nästa år, så lämna hälften obeskuren.
Grenarna som du beskär ovanför ett bladpar kommer att bildas två grenar, och på det sättet blir det mer tät och buskigt.
Om du vill hålla in omfången, rycka upp rotskotten som är längst ut på marken.
HenrikF
Hej,
jag läste av en slump en gammal tråd om syréner igår:

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=66656

Där finns många bra råd om hur man ska göra för att få en tät syrénbuske!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon