Hej! Jag hittar många trådar om ifall man kan ersätta såjord med vanlig blomjord för frön, men min fråga gäller tvärtom:

Kan jag inte lika gärna använda såjord vid omplantering (och till allting)?

Om man ser på innehållsförteckningen för Rölunda (köpt på Coop) så är det precis samma (se nedan), förutom att man i blomjorden har bytt ut hälften av sanden mot mull, och har lite mer näring. Men flytande näring tillsätter jag ju när jag vattnar så det kan jag styra över själv. Så enda skillnaden är de 5% mull.

För min del ska jag ha det till ett par palmer (flera år gamla) som normalt växer i tropiska regnskogars undervegetation, som kommer via posten utan jord, som ska ha näringsrik väldränerad jord. Och de växer lågsamt särskilt i början så man ska ta det lugnt med näring. Jag har redan satt en Licuala i 75% blomjord blandad med 25% fin sand och det verkar vara bra dränering (torkar ut efter lagom lång tid ganska genomgående) men det känns vettigare att blanda torv med småsten (2mm) än sand, jag frågade odlaren om att ta torvrik jord blandad med 25-30% 2 mm stora stenar och han tyckte det lät bra. Dessa växter är inte så kinkiga med pH eller jordtyp (om den är bra dränerad), man kan t ex lika gärna ta lera som torv för den ena har jag läst. De flesta palmer ska nog inte ha torvrik jord men dessa ska gärna ha det tydligen.

Men kan man inte alltid köpa bara såjord? Och fylla på med näring efter behov? Den näring som finns från början tar väl ändå snabbt slut och måste väl fyllas på regelbundet? Såjorden var lite billigare också tror jag (25kr/8L). Och varför bytar man ut såjord mot blomjord vid "skolning", varför inte bara tillsätta lite näring med vattnet?

Eller borde jag lämna tillbaks såjorden och byta mot blomjord?

Ännu konstigare blir det när jag läser att Eldorados blomjord bara innehåller torv (95%) och sand (5%). Eldorado är ju ofta ganska skruttigt (Willys billighetsmärke) men i detta fallet kan jag inte se nåt fel på det. Känns ju som att Rölunda såjord och Eldorado blomjord är extremt lika varann förutom näringstillsatsen.

Det står även att NPK tillsatts i form av "oorganiskt gödsel + kalkstensmjöl". Är inte kalkstensmjöl för att höja pH:t bara? "oorganisk gödsel" är väl samma som finns i Blomstra o annan flytande näring (förutom att den även innehåller ett antal spårämnen)?

Rölunda Såjord:
45% ljus vitmossetorv
45% mörk vitmossetorv
10% fin sand
0,8 kg NPK (11-5-18) per m3

Rölunda Blomjord:
45% ljus vitmossetorv
45% mörk vitmossetorv
5% sand
5% barkmull
1,2 kg NPK (11-5-18) per m3

Eldorado blomjord: