Hasse_h
Har ett äppleträd James Grieve som blommar bra och gav bra med frukt förra året. Förra ägarna planterade trädet för 5-8 år sedan. Det var några skador på trädet när vi flyttade in, men har inte funderat så mycket mer på det. Nu har jag läst på om kräfta på äppelträd och blir lite lätt uppgiven och ledsen då trädet nog med stor sannolikhet har detta. Har jag rätt?

Har ytterligare 4 äppelträd på tomten, 2 riktigt gamla typ 50-tal, 1 yngre kanske 90-tal samt ett nyplanterat i år. Inga av dessa har några sjukdomstecken eller skador.

Vad rekommenderar ni för åtgärder? Finns det något hopp om att rädda trädet?

Här är några blandade bilder.

Nr1:

Nr2:

Nr 3:

Nr 4:

Nr 5:

Nr 6:

Nr 7:

Nr 8:

Nr 9:
Jan af Lisö
Svar: Ja, tyvärr långtgången kräfta. James Grieve är känd som kräftkänslig.

Rekommendation: Motorsåg en torr och solig dag under JAS. Skall du plantere ett nytt äppelträd, så välj en sort som inte drabbas av kräfta så lätt.
Hasse_h
Ok, som jag befarade då. Om jag ska ta ner trädet behöver jag väl inte vänta till JAS? Jag menar om jag ändå ska sätta ett nytt träd så hinner jag ju fortfarande plantera det.

Två följdfrågor:

Hur gör jag med det nertagna trädet, måste jag elda upp resterna? Det får isåfall vänta till nästa vår, nåt att tänka på hur jag förvarar det?

Kan jag plantera ett nytt träd i gropen efter det gamla, gräva bort lite av dem gamla jorden och fylla på ny plant.jord eller måste jag välja en helt annan plats?
Jan af Lisö
Kan svara bara på ettan, kräftan är en svampsjukdom och ligger det nersågade trädet så kommer det att sprida sina sporer med vinden i några år till. Så så långt bort som möjligt...
RibesRubusVitis
Faktablad från SLU:

http://www.slu.se/Global/externwebben/ltj-...a_Swiergiel.pdf
Hasse_h
Ok, tack för svaren. Jag får ta ner det och stoppa i säckar för transport till kommunens deponi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon