Hej! Helt ny på det här med växter, och det verkar ju finnas ett helt gäng med kloka personer här som kanske kan hjälpa mig. Vad är det här för någon växt?
[attachment=81109:e81083be...8996f581.jpg]
MVH Malin
gunsta
15-05-2014, 17:55
Hej och välkommen till Odlas forum - jag vet inte vad det är för växt - hur odlar du den? - När jag såg bilden så tänkte jag på lotusblomma. Jag hoppas att andra svarar. Hur som - vacker bild och intressant växt.
puzzah
15-05-2014, 18:47
Hej gunsta. Tack Jag odlar den inte. Hittade bilden på nätet och tyckte den var fin Så tänkte kolla om någon vet vad det är och om man i så fall kanske kan skaffa en på något sätt! Tycker det påminner om en näckros. Men dom växer väl bara på vatten?
Alexander-VG-zon3
15-05-2014, 19:19
Kan nog ganska säkert säga att växten på bild inte är äkta ens, men det den ska likna är en Nelumbo lutea eller en vit Nelumbo nucifera.
(näckrosor växer inte på vattnet, utan har rötter i botten och skickar upp blad som flyter på ytan, dock Nelumbo's näckrosr höjer både blad och blommor ovanför ytan).
puzzah
15-05-2014, 20:47
Alexander-VG-zon3, tack för svar! Synd att det nog inte är en riktig växt... För visst var den väl väldigt fin?
Alexander-VG-zon3
15-05-2014, 21:15
Vill du ha äkta vara så finns det frön att köpa exempelvis på ebay typ 6-10kr gratis frakt för 10 frön från Kina, brukar vara bra grobarhet. Odlas i en plastkruka (måste hålla vatten så inga hål) med fet jord och sen placera i ett varmt och soligt fönster, kan blomma redan första sommaren. Jätte vackra växter , har en själv från ''kina frön/kärnor''.