Krokodilen
Planterade två japanska gaffelolvon för två år sen för att få njuta av fin blomning och vacker höstfärg. Inte precis billiga buskar.

De var knappt knähöga när jag planterade dom, och dom har inte blivit ett dugg högre på två år. Vad ska jag göra för att dom ska få fart och börja växa och blomma? Dom står i skuggigt läge och i lä, precis som dom ska. Ska jag ge massa näring, crysan? Eller koskit?
IKS
Tror du kan börja med något snabbverkande gödsel, Chrysan låter bra. Funkar det inte så tycker jag du ska luckra upp jorden runt buskarna i höst med en radie minst 1 meter om det inte redan är planteringar där och mylla ned en eller två säckar kogödsel beroende på hur stor ytan är/blir.
Huggorm
Hur är jorden på platsen, växer det något annat i närheten och hur klarar i så fall det sig? Och hur djup är skuggan, är det kompakt mörker eller vandrande halvskugga?
EvaKlemming
Hej. Ibland är det vattningen som saknas. Jag extravattnade min magnolia förra våren mkt och då växte den jättemycket. I år har jag inte vattnat extra alls och nu har den inte bara stått still utan gått tillbaka och ser skrumpen ut. Olvon tror jag är en buske som behöver mkt vatten/kan stå i vårväta. Det var i alla fall en trädgårdsmästare på Zetas som sa mig när jag stod i begrepp att köpa en (Fast sen gjorde jag inte det).-
Krokodilen
CITAT (Huggorm @ 15-05-2014, 23:13) *
Hur är jorden på platsen, växer det något annat i närheten och hur klarar i så fall det sig? Och hur djup är skuggan, är det kompakt mörker eller vandrande halvskugga?

De står i en gräsmatta och gräset växer fint. Skugga men inte mörkt direkt. Jorden är väldigt mager, därför grävde jag varain grop åt dom och planterade med bra jord. Låter som bwhov av gösning inser jag nu. Får försöka hitta vilket ph den vill ha.

CITAT (IKS @ 15-05-2014, 23:06) *
Tror du kan börja med något snabbverkande gödsel, Chrysan låter bra. Funkar det inte så tycker jag du ska luckra upp jorden runt buskarna i höst med en radie minst 1 meter om det inte redan är planteringar där och mylla ned en eller två säckar kogödsel beroende på hur stor ytan är/blir.

Men man ska väl inte göda på hösten???
Huggorm
CITAT (Krokodilen @ 17-05-2014, 09:41) *

Gör man det när busken redan börjat invintra borde det vara okej
IKS
CITAT (Krokodilen @ 17-05-2014, 09:41) *

Luckringen kan du göra i samband med lövfällning eller efter att den invintrat helt, men innan marken tjälar. Då får växten näring och mer luft tillgodo så fort marken tjälar ur på vårenmoch den får goda förutsättningar för rotbildning när det börjar bli plusgrader i marken. Gräsmatta är egentligen en ganska svår konkurrent till oetablerade växter som är girig när det gäller vatten och näring och syreflödet är inte alltid optimalt heller.
Bassam
Hej
om finns under växter sten som gränsa rötter.
H.Bassam
Krokodilen
CITAT (Huggorm @ 17-05-2014, 09:43) *
Gör man det när busken redan börjat invintra borde det vara okej

Aha!
Hittade hönsgödsel i förrådet igår. Det kan jag ju försöka med. Och vattna mer än förra året tror jag
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon