Liljekonvaljbladen blir fler för varje år men det blir inga blommor. Någon som förstår vad som är fel. Finns det något att göra?
Natur liv
16-05-2014, 19:57
Det kan vara näringsbrist. Liljekonvaljer växer ju allt tätare och om det blir för tätt kan näringen blir för lite. Prova att gallra och gödsla.
Gossen Ruda
17-05-2014, 21:25
Ibland kan det dröja många år innan blomningen kommer igång. Kanske just pga näringsbrist, det tar tid att bygga upp ett näringsförråd.
Jag hade liljekonvaljer i min trädgård reda när jag flyttade in 1987 och de växer under gamla syrener i bara rötter och grus. Jag älskar liljekonvaljer så jag hämtade fler i skogen och grävde ner i rabatter i bra jord och det mesta är mycket riktigt blad. Gossen tror du att det kommer att komma blommor eller är det kanske bäst med grus och löv i stället ?
Gossen Ruda
18-05-2014, 12:50
Jag har dåligt med erfarenhet men min mamma hämtade hem konvaljer till sommarstugan och det dröjde decennier innan de blommade, men när de börjat höll de på. Tror dock att för mycket gödning kan försena blomningen, våra stod ganska näringsfattigt.
Jag anade det då blir det ju enkelt och vackert och billigt och arbetsfritt ---det är bara att tacka och ta emot!!
emmsing75
19-05-2014, 11:44
Jag har också samma problem fast tror det beror på att de fått för ljust och näringrikt.... När vi flyttade in var det massor av träd/sly på baksida och då hade vi mer liljekonvaljer men iom att vi har tagit ner många träd och fyllt upp med mer jord/näring så har liljekonvaljerna börjat försvinna och nu har vi mest blad... Har svårt att se att det kan vara brist på näring som lett till förändringen utan snarare tvärtom eller så är det enbart att de står för soligt och torrt numera..
Ja det var det vi kom fram till grus näringsfattig jord småsten och torrt för det mesta,
Natur liv
20-05-2014, 07:17
Om jag är osäker på om en växt behöver exempelvis näringsrikt eller näringsfattigt brukar jag plantera om dem på två olika sätt. Sedan ser jag var de trivs bäst.
Mina liljekonvaljer trivs bäst under äppelträdet, i alla fall vad gäller blomning, där jag ibland tillför näring. På ett annat ställe i trädgården, under en stor ask, där jag aldrig tillför näring, brer bladen ut sig friskt, men det är inte lika mycket blommor.
Jag tror inte att man ska sköta liljekonvaljer för mycket, de verkar frodas när de får växa och vissna av sig själv. Jag försöker själv hålla undan gräsklipparen så länge som möjligt.
Hej
Det är mycket kväve som ger mycket grönskar och lite blommor eller ingen blommor, men kalium o Fosfor som ger mera blommor o frukt, plus de behöver vila under vinter o hösten med sval grader och lite ljus och lite vatten.
H.Bassam
Skruttensmamma
22-05-2014, 10:09
Jag läste nånstans förra året att gamla bestånd som slutat blomma kan få ny fart igen om men delar och planterar om. Så jag grävde upp och flyttade en del av de som stod i utkanterna på mitt bestånd förra året och i år blommar både de omplanterade litegrann och det gamla beståndet jättemycket...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.