Ally
Underblomma knölen såg ut som en morot att börja med, men nu efter 6-7 år har den blivit en stor tung klump, kanske 15 cm i diameter.

[attachment=81118:DSC_1752.jpg]

Går det att dela? Har sökt på nätet, och har inte hittat bilder men bara text som säger man kan dela på våren.
Men dela hur?
Kapa den mitt i?

Den är inte som dahlior med tydliga knölar, det här är mer som en rotselleri fast mer fyrkantig än rund.
Eller delvis som en rotselleri, delvis som en dahlia.
kerstin z5-6
Jag vet inte, jag antar att de är lite dahlia liknande dvs knölen kan sparas-du har lyckats länge.Har du bara en skulle jag inte testa, när man skär isär en knöl, även om man låter ytan torka före om plantering kan mögel komma.
Jag har själv nu ett antal plantor som är lite nostalgiska för mej så jag vill veta jag med. Kan man dela Mirabilis?
Ally
Jag chansade och skar bort några tjocka rötter från huvud roten:

[attachment=81207:underblomma1.jpg]

Jag läste på nätet att delarna ska ha en "ögon" som dahlior, men jag tycker att det är svårt att se, eller jag bara vet inte hur dom ska se ut.
Jag hade nog tur, för nu tittar upp ett litet skott:

[attachment=81208:DSC_1788__640x480_.jpg]

Jag planterade även ett skott som gick av när jag höll på men hela roten, och den växer.
Men andra rötter har än så länge inga skott.
Huvud roten dock mår bra :-)
kerstin z5-6
Väldigt bra att veta! Tack ska ta vara på mina japanska knölar vars frö kommer från Japan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon