Orfeus
Hej!

Jag kan inte ett spår om blommor och växter, men skulle vilja ha något litet på min balkong. Jag bor i Västerås och har balkongen mot väster.
Jag har nog tänkt någon kruka eller så, med något som är lättskött - jag är lite halvdålig på att hålla efter växter.

Så är det någon vänlig själv som har några tips vad jag ska satsa på? Allmänna tips är såklart också välkomna - jag är som sagt helt grön på detta.
kerstin z5-6
Självvattnande kruka är jättebra , då fyller man bara på vattenförrådet en ggr i veckan högst. I en sån kan du ha nästan vad du vill .
Ålgryte
Jag håller med Kerstin - självvattnande krukor är bra, men dyra!

På min balkong har jag 35 cm höga plastkrukor jag köpt på Ö&B för under 40 kr. I dem har jag planterat pelargoner smile.gif De klarar sig länge när jag har genomvattnat krukan. Vid regnig sommar rinner vattnet genom jorden utan att den blir sur.

Pelargoner är tåliga och lättskötta. De finns i massor olika färger och utseenden!

Vill du ha något ätbart på balkongen (Härligt att gå ut och plocka självodlat!) är gräslök och kryddor lättskötta. De kan du också ha i pelargonkrukan!

Lycka till med din balkongodling och fortsätt fråga här på Odla smiley_small_hug.gif
Orfeus
Tack för svaren!

Och tack för tipset om själv-vattnande kruka! Guld värt - för det kommer att bli några veckor då jag inte är hemma under sommaren och kan vattna.

Igår vart det en cypress på Ikea och den gjorde ganska mycket för grönskan. Men idag blir det nog en runda till och då får jag ta ett extra-kik på pelargoner.

Tack för svaren!
Ålgryte: När jag frågade sist här var nog fem år sedan och fick så jättefin hjälp av hjälpsamma och trevliga människor som hjälpte mig så fint att komma igång med en uteplats som vuxit över. Det vart lite av en kick. :-)
Så då såg jag lite tjusningen med trädgårdsarbete, men sen dess har det inte blivit så mycket ändå. Lite eftersom jag inte haft något plats att hålla till på.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=8...p;#entry1057322
kerstin z5-6
Du kan även titta efter någon fin "million bells" petunia , de blommar oavbrutet hela sommaren bara de får vatten och lite näring varje vecka.Vanlig krukväxtnäring går fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon