Är det någon som har några fyndiga tips på hur man ska skydda den späda lilla stammen på mina inomhus-uppdrivna plantor av zucchini / gurka / pumpa, från att brytas av när man ska plantera ut?
Nu står dom i innerkrukor på cirka 9cm omkrets, och har slingrat sig upp 20-30cm längs bambupinnar med tomatklämmor som stöd. Kommer ju bli ett härke att plantera ut!
Min finaste gurkplanta knäcktes i nedersta delen av stammen (som är mycket smalare än resten), men den verkar ha överlevt när jag justerade den på plats igen, men det kommer ju säkerligen hända igen.

Man skulle behöva tre händer för utplanteringen - en håller i krukan och lirkar loss rötterna, en stöttar upp kronan, och en tredje gräver en grop och kupar upp jord runtom...
Hur gör ni för att undvika detta? Ska man... linda något runt svagaste delen av stammen eller tejpa det så det blir stadga?
Piccante
17-05-2014, 18:46
Nä det är ett problem det där. Egentligen ska man så dom såpass sent att de inte hinner bli så stora tills de kan planteras ut men nu är de ju sådda och stora redan.
Man kan ju sätt blompinnar runt plantan och stadga upp plantan med clips eller tråd. Sen kommer problemet när du lyfter upp plantorna ur krukan att pinnarna kan lossna och då tynger rotklumpen ned plantan så den kan dras isär om den sitter fast i stöden. Jag hade nog offrat krukorna och klippt upp dom så du slipper lyfta och dra ur dom när de ska planteras ut.
Ja jag funderade också på att klippa isär dom - man kan ju faktiskt testa att tejpa ihop dom igen eller sätta gummiband runt för att återanvända innerkrukorna
Med mina bönor så gjorde jag tidningspappers-rullar som jag kan gräva ner, kanske ska göra lite större tidnings-"krukor" för nästa år. Borde väl gå?
Denna veckan ska det vara 10° om nätterna framöver så snart ska jag sätta ut mina "fulaste" uppdrivna exemplar - för dör dom i nån köldknäpp så blir jag inte så ledsen, och har kvar de finare exemplaren att sätta ut senare ;D
Mjärden
21-05-2014, 22:22
Jag står också i begrepp att plantera ut mina squashplantor. Gjorde en miss med att ha dem för länge inomhus så de har växt till en 20-25 cm och lagt sig ner mot kanterna (de flesta) Förra året pajade jag två pumpaplantor och de två som jag lyckades få ner och ta sig åt sniglarna upp.
Jag har mina plantor i porslin glas och metalkrukor så jag kan inte klippa upp dem utan får försöka pilla loss dem på något sätt. Sen hade jag tänkt stötta upp dem genom plastkrukor utan botten samt sätta dem så djupt att jorden stöttar stammarna bättre än i krukorna. Ett annat problem är att transportera dem till kolonilotten utan att bryta stjälkar skall försöka bära dem i en Konsumplastback. Totalt har jag 20 plantor gula och gröna squash kan jag få ner hälften utan stambrott är det OK.
Återkommer med hur det gått.
Vilket är bäst att plantera ut dem på kvällen eller på fm ? Täcka över dem eller låta dem stå i solen ?
Mjärden
22-05-2014, 13:37
Fick idag tipset på min trädgårdsbutik att låta plantorna stå ute i skuggan ytterligare en vecka innan jag planterar ut dem och inte utsätta dem för kraftigt solljus första dagarna. Men tips hur jag skall ta loss dem utan att stjälkarna skadas önskas.
strandskatan
22-05-2014, 19:45
Ett tips till nästa år: så dem i mjölkkartonger, lätt att klippa sönder när de ska planteras ut!
Jag sätter också sommar och vintersquash i mjölkkartonger, den höga smala sorten. Lätt att klippa upp utan att skada rotsystemet. I år väntade jag med sådd tills det var varmt ute. Så fort de kom upp över jordytan lyfte jag ut dem på balkongen dagtid och in på kvällarna. Senaste veckan har de stått ute dygnet runt. Vilket resulterat i korta och kraftiga stammar som inte sträcker sig mot ljuset och blir krokiga, som de brukar bli om de står inne.
Det borde ju gå att skära upp hål/remsor i mjölkpaketets sidor och botten (innan sådd), så att rötterna kan ta sig ut och sen plantera ner hela mjölkpaketet så att man inte behöver störa rötterna vid utplantering. Men det har jag inte provat.
Jag har även experimenterat med direktsådd av gurkan och vintersquashen, men då är andelen frön som blir en planta lite färre. Så det är bäst om man har många frön att ta av. Det brukar ju vara fånigt få i fröpåsarna man köper. När jag sått sätter jag en petflaska med avklippt botten över så blir det som ett litet växthus, som jag sen tar bort när plantan kommit upp ordentligt. Men man får vänta till jorden blivit varm. Gick jättebra förra året.
Jag sätter allt i tidningspappersrullar, tycker att det fungerar utmärkt!
Mjärden
04-06-2014, 17:56
Efter att ha haft dem en vecka på balkongen har jag nu planterat ut dem. De gröna, som var spinkigast satte jag plastblomkrukor med bortklippt botten omkring och det fungerade utmärkt att stökja dem med. De gula, som var lite kraftigare satte jag utan stöd och de lade sig ner efter plantering trots riklig bevattning från kanna och himmel. Dessa plantor fick en hydda av täckväv och de gröna täckväv med böjda viljor för att få luft ovanför plantorna.
Jag skall nu försöka leta upp några plastkrukor till för att stödja upp de gula.
kerstin z5-6
05-06-2014, 23:25
ALLT som sås inne måste avhärdas ute i skugga i sina krukor med vindskydd o ev frostduk i minst 4-5 dygn innan utplantering, gäller oavsett växt, buske, ros ,tomat ,perenn, anuelll sommarblomma.
Mjärden
08-06-2014, 19:46
Fick fixa till stöd för de andra plantorna också, tog plastblomkrukor och nedklippta mjölkpaket, så nu har samtliga plantor stöd. Täckte de andra plantorna med täckduk upplyftade med viljor. Nästan alla plantor ser ut att ta sig, har vattnat flera gånger samt har fått hjälp uppifrån.
"Den gröna" squaschen kommer att få samsas med bosniska bönor, i år var det en vit sort som inte skall bli så hög som den bruna fick bönorna av en odlingsgranne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.