Full version: Stor bladig vinranka?
Alexander-VG-zon3
a
RibesRubusVitis
Jag googlade på "grapevine" och "large leaves" och fann detta:

A grapevine's leaves are the most visible part of the canopy and also one of the most important. It is through the leaves that the vital physiological process of photosynthesis takes places which creates the carbohydrates that the vine needs to grow and process grape clusters. The size of the leaves vary due to grape varieties with varieties like Merlot having very large leaves and Gewürztraminer noted for having small leaves. The typical size is normally comparable to that of a human hand.

Ur artikeln:

http://en.wikipedia.org/wiki/Canopy_(grape)

Merlot borde gå att odla även i Sverige, men druvorna lär inte hinna mogna.
RibesRubusVitis
Så har jag också bläddrat bland gamla bilder på vår Nordica vid innergårdens västervägg. Bladen blir jättestora, som dubbla handflator, och borde kunna rullas flera varv runt vindolmarna. Och Nordica fungerar ju garanterat även i zon 3.
Alexander-VG-zon3
a
RibesRubusVitis
Nordica var den första druva jag odlade. Har alltid trott att det var så nära Zilga man kunde komma, men jag har inte precis tänkt på bladens storlek. Hos oss står den intill en tegelvägg med massor av murbruksrester i marken, så kalken verkar inte spela någon roll. Och på kolonin står den i vanlig skånsk lera. Den påstås tåla minus 35 grader. Nu blir det väl rätt kallt på kontinenten också; problemet är sällan att klara vintern, utan det avgörande är att hinna mogna under en kort nordisk sommar.
Och visst är Nordica en staketdruva, med typisk labruscasmak som alltså inte ger så gott vin (säger finsmakarna). Men druvorna blir goda, blåröda och rätt små med hårda kärnor.
Alexander-VG-zon3
a
johan1983
Mitt råd om du har en Zilga som har stora blad men om du inte vill slakta den så hårt är helt enkelt att sätta fler Zilga

Jag håller på i detta nu att göra dolmar på zilgablad. Jag vågade skörda 20 blad på en ranka som är inne på tredje sommaren.

Hur gör ni andra? Är det för tidigt att plocka blad? Kan dom blöda?
Plockar ni inne vid stammen eller ute vid bladet?
RibesRubusVitis
Allt som är grönt och inte förvedat kan kapas när som helst utan att det blöder. Jag tar bort blad och knoppar längs stammarna under förgreningen för att i stället gynna skott, blomklasar och blad längre upp.
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon