Skogskatten
19-05-2014, 14:24
Jag är ( snart) lycklig ägare till ett växthus, köpte fr willab så nu håller vi( mannen!!) på med grunden...
Tänkte att det skulle va kul testa vindruva, och då ska vi lämna en ruta m
fri vid stensättningen , så vi kan plantera där och rötterna söka sej ut i gräsmattan...
Två frågor...
Bästa stället att gräva ner den ? Längst bort i hörnet på kortsidan eller i mitten av kortsidan och sen leda grenarna på ömse sidor av kortsidan... O sen ut i taket, kan tänka mej att om den trivs klättrar den vidare...
Vilken sort rekommenderar ni? Min plantskola hade bara Vitis Zilga, vilket hon sa är en utomhusdruva.....
/Anna
RibesRubusVitis
19-05-2014, 18:06
Det framgår inte vilken odlingszon du finns i, men i mitt lilla växthus i zon 1 har jag en Himrod mitt på norrgaveln. Tanken är att den ska spaljeras i solfjädersform och täcka hela gaveln utan att skugga något annat.
Har även några Himrod (och ett dussin andra sorter) utomhus, men där ger den sällan druvor. Fick efter tio års försök en klase utomhus, medan plantan i växthuset gav frukt redan andra året. Himrod är en grön, kärnfri dessertdruva.
Skogskatten
19-05-2014, 19:03
Ah, himrod känner jag igen, blir nog det. Tack för svar... Låter bra med mitt på kortsidan...
Vi bor i tyresö, så zon 3 skulle jag tro...
Hur stort hål bör vi lämna? Läste 5 cm nånstans men det låter lite snålt, även om ju rötterna söker sej utåt...
RibesRubusVitis
19-05-2014, 21:33
Jag lyfte bara bort en stenplatta (betong, fast i format som en tegelsten) och grävde 20-30 cm ner med en liten planteringsspade. Det var grus under golvet, så jag kunde ha grävt med händerna. Rötterna söker sig rakt neråt och i början behöver man såklart vattna. Senare ska man helst undvika det, eftersom man då stimulerar rotbildning vid ytan vilket gör växten känsligare för uttorkning.
När det blir varmt på våren kan man behöva vattna om knopparna slår ut medan det ännu är tjäle i marken utanför. Då kan det också bli aktuellt att skugga mot solen.
Skogskatten
22-05-2014, 21:33
Topp, då vet jag hur vi gör ! Tack!
Himrod även här.
Jag gjorde hål i lecagrunden, i norra hörnet, drog en bit dränslang, ca 10cm i diameter och 20 cm lång, lutade hålet snett nedåt utåt. Fyllde med grusblandad jord och planterade rötterna i den. Hålet ligger under markytan på växthusets utsida. Plantans gröna del växer således på insidan och den har överlevt 2 vintrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.