Jag har nyligen sått koriander i såna där små plastkrukor med sex stycken fyrkantiga krukor. När de väl började växa gick det alldeles utmärkt och de blev 4-6 cm höga men efter det har de börjat hänga. Jag tänkte att jag kanske ska plantera om dom så jag satte ihop sex stycken i en större kruka, cirka 3-4 cm från varandra men problemet har inte försvunnit. De hänger fortfarande. Jag kan inte direkt påstå att det varken är torrt eller blött utan just fuktigt i krukan. De ser heller inte dåligt ut i övriga, alla är gröna och inte bruna osv. Hur kan man få dom att växa rakt upp?
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2014, 08:39
Gissar att de behöver mer ljus och kanske något svalare klimat. Växter med ljusbrist sträcker på sig och blir gängliga och har svårt stå upp.
kerstin z5-6
22-05-2014, 00:08
ljusbrist ..fönster ger inget vidare ljus pröva vanliga lysrör i så fall, kall bita 10 cm över plantorna
De står i ett fönster som har full sol mellan att den går upp till ca kl 13, krävs ännu mer direkt sol?
Problemet kan vara att den står i direkt solljus, det blir ofta för varmt och då ränner de iväg och blir hängiga.
Placera så ljust det går (med extraljus) och svalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.