maxhaluzan
Hej!

Jag undrar lite om skötseln av en A. littoralis. Jag tog för ca tre år sedan en stickling från en större, ledsen planta hos en vän, i hopp om att låta den kunna leva vidare på min fönsterkarm i östläge. Och visserligen lever den, men den växer och är väldigt tanig för varje år, om än med återkommande blomning.

Hur gör jag egentligen för att få den att växa frodigt, med flera rankor istället för några enstaka som sedan tappar bladen? Vad har den för jordkrav både näringsmässigt (typ av krukväxtjord) och volymmässigt? Bör den klippas ned på hösten? Vattningen?

Jag har försökt att hitta informationen på nätet, men det är ganska svårt märkte jag.

Tackar för info!

/Max
kerstin z5-6
Har bara erfarenhet av odling i orangeri/växthusmiljö men dock
Stor kruka , näringsrik jord , belysning vintertid, klippte aldrig, måttlig vattning

Tror inte den gillar för små krukor , min bodde ihop med en streiliza i en jättekruka-Klätterstöd är nog viktigt med.

Man kan även hitta info om den under det äldre namnet Aristolochia elegans
Bassam
Hej
Den ska lägg ut under sommar och hösten, till blir kalt, övervintra är svalt i +15 grader. och ta ute när blir varm igen under juni.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon