johan1983
23-05-2014, 11:42
Jag tvekade först om jag läste rätt. Sedan läste jag på lite mer om den men det är en banan som går att odla på friland även om man verkar vara tvungen att klippa ner den nästan helt på hösten.
Enligt odla.nu så är det sällsynt att den blommar.
Men det betyder alltså att det förekommer att den blommar?
Kanske efter många år? Om jag ställer den i inglasat uterum, hur många år är det till skörd?
http://shop.odla.nu/index.php/vaxter/smapl...rdig-banan.html
Alexander-VG-zon3
23-05-2014, 11:54
Inte vinterhärdig, kan med rejäl täckning mot kyla och vinterväta klarar sig mildra vintrar, men inte ens kalla vintrar i zon 1 är det säkert att den överlever. Med vinterskydd och man har tur med vintrarna ett tag så kan dom blomma på friland, men fryser pesudostammen bort regelbundet så blir det ingen blomning.
Här kan man Läsa på Liefs sida om hans försök och det är (va) nog en av de största på friland i Sverige.
http://snowpalm.dyndns.org/swe/banana.html
CeciliaR
23-05-2014, 19:26
Jag köpte en planta på odla förra året, den var jättefin hela sommaren men den första kylan som kom gjorde att den fick konsistensen av blött silkespapper. Det stod att den skulle komma nerifrån igen om den frös ner men det har inte min gjort och vi hade en väldigt mild vinter här i zon 1. Jag hade min i stor kruka på frigolit på skyddad innergård. Eftersom det stod att den skulle tåla rätt många minusgrader vinterförvarade jag den inte tillsammans med mina mer känsliga växter, stort misstag, jag skulle inte riskera en planta i minusgrader igen. I inglasat uterum där temperaturen håller sig på plussidan kan du säkert få frukt, men frukten är inte ätbar (eller snarare njutbar) enligt vad jag läste på då.
johan1983
23-05-2014, 22:37
Med andra ord så finns det ännu ingen bananplanta som är helt härdig för svenska klimat.
Då vet man det och kan planera för andra växter :-)
Alexander-VG-zon3
23-05-2014, 23:01
Roten (jordstammen) tål viss kyla och frost och längre söder ut i Europa eller i milda delar av USA kan dom frysa ner och ha dom som perenner och dom hinner växa upp och bli stora på en sommar. Många blir nog besvikna med att köpa dessa bananplantor även på andra plantskolor ger reklamen/information att dom är härdiga perenner. Man får mer av pengarna och långlivade plantor med att ta in frostfritt.