Anemone nebulosa
23-05-2014, 13:11
Hej! Jag har ett familjepäronträd, är väl 3 - 4 år nu. Märkte förra året att det inte verkade trivas på platsen det står på, men flyttade inte på det. I år så såg jag att grenar hade dött på trädet och endast EN gren lever! Jättetråkigt, ser så fult ut med. Funderar på om jag kan klippa bort de döda grenarna och försöka spaljéra den levande sorten? Skulle det gå, tror ni? Det där med att ympa in nya pärongrenar kommer jag nog inte hinna med/kunna, och om det är sjukt så kanske det inte skulle funka ändå.. I värsta fall får jag slänga hela trädet. Vad tror ni? /Tack o hej
jamieblue
24-05-2014, 21:29
Som glad amatör svarar jag att jag skulle åtminstone börja med att skära bort allt dött under JAS och när trädet gått i vila skulle jag flytta det till ett ställe där det trivs bättre. Det är ju synd att slänga trädet utan att ens försöka rädda det.
Anemone nebulosa
28-05-2014, 01:40
Ja, helst vill jag ju inte slänga! Tänkte väl mer att det kanske kunde innefatta nån problematik i att klippa bort, kanske att grundstammen får rotskott, eller att det som är kvar blir sjukt? Testa ska jag ju göra i vilket fall. Kommer klippa bort de döda grenarna. Är nog så att jag kanske vill flytta på trädet redan nu, dock...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.