Ålgryte
Jag kanske skulle ha valt att skriva i Kryddväxter om mina nya växter som jag köpte på Netto idea.gif

De är växter / kryddor som jag inte har smakat el sett förut. Jag har googlat efter mer info men inte ens på leverantörens hemsida hittade jag mer om dem.

Är det någon här i forumet som har stött på dem? Jag undrar om de överlever i kruka på balkongen? Blir de större?
Acidospice

Wasabiospice

CeciliaR
Aldrig hört talas om någon av dem, men det låter *hot hot hot* Wasabi och Acid smile.gif Har du smakat på dem? Kanske bäst att ha 112 förprogrammerat? biggrin.gif
Ålgryte
Ja jag provsmakade dem innan köp... whistling.gif
Wasabiospice ska smaka som Wasabi, och är lagom stark för min smak. Acidospice har en syrlig smak av vinäger. Båda ska strös över maträtten.

De runda Wasabio-fröerna ligger ovanpå den sandiga jorden i krukan. Wasabi kommer väl annars från en rot?
Piccante
Finns inga växter som heter så. Tror det är påhittade försäljningsnamn. Wasabiospice är förmodligen en wasabi/ pepparrot och acidospice kan vara någon senapssläkting.
Alexander-VG-zon3
Har odlat Wasabia japonica själv, funkar bra att odla i kruka med näringsrik jord och hållas konstant fuktig (ej blöt jord/vattensjuk jord). Vill växa i skugga/halvskugga (min trivdes bra i fritt östläge). Övervintra inne med extraljus i rumstemp. Jag slängde min planta av att jag tröttnade på kålfjärilar som jag inte orkade bekämpa,, denna drar till sig otroliga mängder och blir snabbt kaläten.
*Stintan*
Ser ju ut som rödbetsblasto detkan man ju äta om man vill och den andra ser ut som cyklamenlikt.
Ålgryte
Ja namnen är fantasinamn och baserade på smaken. Jag tyckte dessa "örter" såg annorlunda och spännande ut. Kul att prova något nytt!

Känner ni igen plantorna som något?

Acido är inte rödbeta. Där fanns en växt med småväxta rödfärgade blad som smakade rödbeta. Acido smakar inte rödbeta.

Kan man äta cyklamens blad?
Alexander-VG-zon3
Den sista är inte en cyklamen utan en ung frösådd Wasabia japonica som den heter på vetenskapligt namn som jag skrev i mitt svar, på svenska heter den Wasabi. Såg på skud att den har bytt namn från Wasabia japonica till Eutrema wasabi.
Piccante
Acido-plantan kan ju vara någon form av trädgårdssyra? Den äts som sallad i Europa men vi ser den mest som ogräs.
Ålgryte
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 23-05-2014, 23:28) *
Den sista är inte en cyklamen utan en ung frösådd Wasabia japonica som den heter på vetenskapligt namn som jag skrev i mitt svar, på svenska heter den Wasabi. Såg på skud att den har bytt namn från Wasabia japonica till Eutrema wasabi.

Kan man fröså Wasabia japonica? Jag hittar bara info om rötter...
Hur stor blir den?

Tack Piccante! Ditt förslag på trädgårdssyra ledde mig till rödbrokig skogsskräppa, Rumex sanguineus yes.gif
Är den invasiv eftersom den ses vara ogräs? Lindbloms frö säljer den.
Alexander-VG-zon3
Ja man kan fröså Wasabi, ca 15cm hög och ca 20cm bred blev min wasabi i en hyfsat normalstor lerkruka.
skrynkelben
CITAT (Ålgryte @ 23-05-2014, 21:12) *
Ja jag provsmakade dem innan köp... whistling.gif
Wasabiospice ska smaka som Wasabi, och är lagom stark för min smak. Acidospice har en syrlig smak av vinäger. Båda ska strös över maträtten.

De runda Wasabio-fröerna ligger ovanpå den sandiga jorden i krukan. Wasabi kommer väl annars från en rot?

wasabiospice är en sorts krasse, har köpt en själv på netto, kul att de döper dem till roliga nam även om det egentligen är nåt annat.
Eva i Västerås
Wasabiospice ser ju ut som någon sorts krasse.
Blomsterkrasse smakar lite som pepaprrot, så det kan nog stämma.
Den är dessutom otroligt begärlig för kålfjärilarna.
Jag har funderat på att odla krasse i grönsakslandet, just för att dom tar den före kålen happy.gif

Den andra ser definitivt ut som trädgårdssyra. Är det den vanliga europeiska så är den flerårig. Används i Frankrike till supergod sås till fisk.
Ålgryte
CITAT (Eva i Västerås @ 25-05-2014, 17:13) *
Den andra ser definitivt ut som trädgårdssyra. Är det den vanliga europeiska så är den flerårig. Används i Frankrike till supergod sås till fisk.
Har du recept på såsen el namnet på den?

Ska bli spännande att se om jag får några blommor på Wasabiospicen! Den ser onekligen ut som blomsterkrasse... Är krasse-frön så stora?

Jag hittade fler ätbara växter här crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon