Full version: Trångt...
Sollan
Jag bor i en djungel.
Mina fröodlingar har tagit över huset! Har sått purpurvinda, murgrönsvinda, riddarsporrar, tobak, fjädernejlikor rosa och svarta, spanska flaggan, alunrot, luktärter, svart blåklint, krasse, pärlhirs, vallmo, rödmalva och allt har kommit upp. Dessutom har jag några odlingar i kylen som ska fram snart. Alla fönster är fulla, källaren är full...
Vad gör jag? Telningarna ska börja omskolas och då blir det ännu trängre. Dessutom har jag mängder av pelargoner som också vill stå ljust.
Börjar fundera på att slänga ut möblerna...
Kan man fixa till någon smart ställning man kan ställa i fönstren? Finns det att köpa?
H-j-ä-l-p
Fast kul är det.... wub.gif
/sollan
kerstin z5-6
Låter som du behöver ett växthus snart smile.gif Har burit ut allt dit o börjat om att omskola så nu är det lika fullt igen ....
Och alltid är det slut på något , krukor , plastpåsar etiketter plastflak eller plantjord .. suck-fast roligt det är det

Hyllplan i fönsterna kan svälja en hel del
Likaså skolbrätten för pluggplantor -till tex sommarblommor, i dem går det 60 st plantor på mycket liten plats
Fenja
Finns billiga konsoller på Ikea till exempel, sedan en bred planka från brädgården. Jag har som mest tre extra fönsterbrädor i köksfönstren där fröna dras upp. I vardagsrummet har jag glasskivor på konsoll eller uppställda på blå vinflaskor som jag sparat, i två våningar. Tillsammans med lite annat blått glas och vanliga krukväxter kan de gott vara kvar året runt.
Fenja
Eva i Skåne
Jag har en extrakarm mitt över köksfönstret. Den satte ena sonen upp förra våren och den får sitta uppe året om, men det innebär ju också att jag har åretruntkrukväxter som fyller båda våningarna i köksfönstret så det är lika omöjligt som vanligt med sticklingarna.
Jag har fyllt tre "lediga" fönsterkarmar på jobb med mina vanliga krukväxter hemifrån och sen har jag nästan bara sticklingar hemma för tillfället (fast några på jobb också sleep.gif ).
I köksfönstret är det inte vackert, men sällsynt. I ena fönstret har jag satt upp ett bakplåtsställ som rymmer fyra bakplåtar. Det går inte att ha fyra våningar med frösått för det kommer inte in tillräckligt med ljus då, men ett par extra våningar blir det.
I andra köksfönstret kunde jag inte komma på något bra, men när jag gick och snokade efter något som kunde stå där så fick jag ögonen på det gamla spishällsskyddet. Och nu står det som ett extra hyllplan.

Inte vackert som sagt, men man får ta till alla knep. wub.gif
Sollan
Tack för tipsen. Tjatar ihjäl sambon om en friggebod nu...(modell stor) Hälften ska vara uppvärmt med övervintringsmöjlighet för växterna och resten förvaring. Oj oj, tänk att kunna ha ett eget ställe för allt.... biggrin.gif
Ett växthus tror jag blir för avancerat för mig, jag odlar inga grönsaker. Så är jag en riktig slarva också, skulle aldrig kunna sköta ett växthus...
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon