Hej,
vi har köpt ett begagnat växthus på 6 m2. Det har bara två takluckor, motsvarande 10 % av takytan.
Om jag nu ska öka detta, hur skulle ni resonera? En lucka till? Två? Jalusilucka?
Om man har tre-fyra luckor, är det bra med automatisk öppning på samtliga eller ska man lämna någon manuell?
Tacksam för input!
Åsa, mälardalen zon 2
24-05-2014, 08:40
Ha dörren öppen, det är svårt få till bra ventilation med fönsterluckor i små växthus. Jag brukar springa ut på morronen och ställa upp dörren, och vid perioder som denna då det även är rätt varmt på nätterna så får det stå öppet dygnet runt.
Ylva i Dalarna
24-05-2014, 16:07
Jag har haft problem med ett alltför varmt och oventilerat växthus, trots fyra takluckor (Ha absolut automatiska lucköppnare på alla) och öppen dörr, så nu har jag köpt en värmefläkt som går dygnet runt och ser till att luften cirkulerar i växthuset, dessutom. Min har jag ställt in på ca 8 grader så värmen går på om det skulle bli kallare någon natt, annras fungerar alltså fläkten utan värme.
Lady Hamilton
25-05-2014, 10:05
Jag har rekommenderar att sätta in jalusilucka som placeras bara någon decimeter från markhöjd Jag har automatiska lucköppnare, stalldörr och även fläkt Men när det är riktigt varmt så upplever jag att det blir mer luftcirkulation om man även har en jalusilucka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.