h.norrstrom
Har en ganska risig gammal lada på gården som det än så länge saknas planteringar och klätterväxter på. Den står högt ( allt är relativt det är Uppland vi pratar om ) ganska vindskyddat och solöppet. Framsidan är mot söder och gavlarna mot väst och öst.
Det är fet mulljord med brännässlor på framsidan och öst gaveln. Så antagligen ganska basiskt.
Mot öst är det väldigt skyddat med skog och berg ganska nära. Mot väst är det en slänt med lite mer morän artad mark och öppet. Nordsidan är väldigt skuggig men skyddad mot en liten skogsglänta.

Jag har bra erfarenheter av olika staketdruvor på andra ställen hemmavid men dessa vill ju helst ha surjord så vet inte om det är dumt att sätta dom på södersidan?
Skulle vilja plantera några minikiwisar också.
Eller får man "riktiga" druvor att klara sig skapligt mot en varm södervägg i zon (3) 4? Dom gillar väll mer basisk jord. Tänkte på Einset, Rondo eller Sockerdruvor t.ex?

Några andra förslag på saker man kan spaljera upp eller klätterväxter man bara måste ha. Gärna exotiska och/eller ätbara alternativ.
Har massor av humle, någon trist klematis och en fantastisk klätterhortensia redan. Har ingen erfarenhet av att spaljera träd alls.
Allekulla
Med så bra jord att nässlorna trivs, kan du nog sätta vad du önskar! Sol gillar klätterrosor och om du vill täcka stora ytor snabbt rekommenderar jag clematis Summer snow. Den har jag på mitt uthus. Alla du själv nämner funkar ju. Tänk bara på att inte plantera för nära uthuset, så att det kommer vatten till växterna. Rosor vill ha sol, vatten och värme.
h.norrstrom
Nässlor och hundkex trivs på många ställen på den lilla gården känns de som, århundraden av hushållsavfall och djurhållning gör säkert sitt till, gräver man för nya planteringar får man nästan alltid upp något spännande.

Så det är inga problem att sätta även staketdruvor ( som ska vilja ha sur jord ) i fet jord med högt ph? Jag har varit lite försiktig med det innan. Jag är inte den som orkar hålla på och dalta för mycket med växter och byta ut massa jord. Dom får växa i vad det finns och kanske lite bark från vedboden eller lite kompost om jag är snäll mot dom.

Klätterrosor var ju ett väldigt trevligt förslag. Finns det någon storvuxen gärna gulblommig sort som skulle göra sig bra mot urblekt falurött?

Kul med en vitblommig klematis, jag är mest van vid dom gamla tråkiga blåa hemmavid som knappt växer. Den verkar starkvuxen och fin. Växer den högt? Det vore fint. Kan den klättra på en gammal brädvägg med mellanrum mellan brädorna eller behövs spalje hela vägen?

Tusen tack för tipsen, trevligt med lite hjälp!
Jag ska shoppa loss lite i helgen så får vi se vad det blir.
Allekulla
Jag har Summer snow som klättrare på mitt uthus för att den växer fort och täcker bra, blommar ganska länge också. Blommorna är mindre än andra clematis, men det är vackert med mängden och de nya knopparna är fina.
En ros som funkar med lång blomning är Ghislaine de feligonde. Ett år ända in i början av dec. Remonterande. Den börjar som små orange knoppar, blir mer aprikosfärgade och skiftar i olika nyanser för att sluta nästan vita. Den är väldigt frisk hos mig, och det är bra om du inte vill pyssla för mycket med den. Klipp in grenarna efter blomning lite, så dröjer det inte länge förrän du får nya knoppar.Du kan kolla om den funkar i din zon om du gillar den. Jag har zon 3.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon