Gullspiran
24-05-2014, 18:32
Jag har en rabatt utmed en husvägg i västerläge. Jag skulle behöva tips på buskar som kan trivas där. Jag har planterat lavendel där med blandat resultat. Problemet är att många av områdets katter + mina egna använder rabatten som toalett. Så det grävs en del där vilka mina små lavendelplantor inte uppskattat. Nu tänkte jag fylla rabatten med buskar som fyller upp rabatten bättre samt gör det svårare för katterna att ha sin toalett där

Några tips?
jamieblue
24-05-2014, 21:07
Jag har själv letat efter info om vilka buskar som tål urin bättre än andra och man ska tydligen inte plantera barrväxter eller andra städsegröna växter. Fast ditt problem är kanske snarare grävandet än själva urinen?
Jag skulle överväga att plantera någon spirea, de är tåliga och billiga så man blir inte ruinerad om man måste ersätta någon buske. Det är ju inte någon spännande buske men de fyller sin funktion. Man kan dessutom antingen köpa en sort med runt fint växtsätt eller formklippa den (jag har själv ett stort spireaklot, det ser riktigt trevligt ut).
Om man vill ha mer/längre blomning skulle det kanske vara fint med någon klematis som planteras bakom de skyddande buskarna…? En spontan idé bara, jag vet inte riktigt hur det skulle se ut på riktigt, plus att man får tänka på att klematis inte gillar rotkonkurrens.
Allekulla
25-05-2014, 08:34
I min västerrabatt har jag 4 buskar, och den är dass till mina två utekatter. Teros, Kaprifol, solfjäderslönn och perukbuske. De verkar klara det. Olika törelsorter och aklejor funkar mellan buskarna tills de vuxit till sig lite.
kerstin z5-6
25-05-2014, 12:12
De nya sorterna av lågväxande berberis är trevliga med och för stickiga för att katter ska gilla dem klipps på våren , kan formas ,blir sällan högre än 1 meter
[attachment=81187:235413_490007.jpg]
Rose Glow
[attachment=81188:168399_490005.jpg]
Gul variant, B aureum
[attachment=81189:331994_489998.jpg]
B Admiration
Gullspiran
25-05-2014, 15:28
Åhh tack så mycket för tipsen! Ska genast börja kolla upp alla förslag :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.