laban75
Jag har fält en gran i min trädgård och den har lämnat efter sig en liten stubbe samt en yta runt omkring där inget verkar växa... ni vet, en brun matta av gamla torra barr. Finns det någon växt som skulle kunna gilla det här? Jag är mest ute efter något som trivs i sån mark och som kan täcka den här bruna barr-ytan.

Marken i övrigt är täckt av blåbärsris... kanske ger en hint om PH-värde och jordmån?
*Stintan*
När fällde du den? Tror säkert att det börjar växa saker där nu när ytan får ljus och vatten.
fvd
Vintergröna finns i flera färger.
Huggorm
Granar verkar ha en allelopatisk egenskap att förhindra örter från att växa i närheten. Det märks mer när en gran sågats ner än när den lever och om jorden under är riktigt bra märks det mindre än om den är mager. Min erfarenhet är att det är mycket svårt att odla runt granstubbar de fem första åren, ungefär. Det kan hända att det hjälper om man kalkar och gödslar och det går säkert att hitta vissa växter som klarar sig. Det borde också gå att gräva gropar mellan rötterna och fylla med bra jord och däri plantera något.
Allekulla
ett annat tips är att sätta en snygg kruka där till att börja med. Jag tänkte oxå att vintergröna går att sätta, om den får bara lite bättre jord runt fötterna. Tänk bara på att den är invasiv där den trivs!
Du kan ju göra en kulle över hela granstubben och där det är torrt och trist, sen kan du väl nästa sätta vad du vill. Upphöjda rabatter ger ju bra förutsättningar för de flesta växter.
laban75
Många bra tips. Tackar för det. Är lite rädd om blåbärsriset runt om så det kan ju hända att vintergröna är lite för invasivt. Men lite jordförbättring mellan rötterna så ska nog det mesta fungera.
EdSe1991
Hur är det med rhododendron, skull den trivas bredvid en granstubbe? Vi har nämligen en granhäck som börjar ge sig och lämnar ett brett, brunt band efter sig.
Huggorm
Det är nog surt nog för rhododendronen, men kanske för magert. Det skadar inte att gräva bort barrförnan och lägga dit några skyfflar mulljord istället
Lasse Be
Om stubben är lite så finns det nog ork att gräva upp den, särskillt om Huggorms 5-årsplan stämmer.
En uppgrävning ger ju möjlighet att blanda in jord/kompost

5-år låter som en allt för mång tid att vänta för min egen del.
Gossen Ruda
Ett gräs som snabbt brukar invadera hyggen är kruståtel.
skogstroll
Mossa och eller några fina stenar ovanpå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon