Sofie83
Hej alla experter och fantaster!

Jag behöver hjälp med mitt "fulhörn" i trädgården.

Så här ser det ut just nu:
Släpet står inställt under äppelträdet och rabatten grävs upp.

Jag önskar:
Släpförvaring på ett fint sätt, gärna med plats för förvaring av soptunna och kompost.

Min tanke: Vi förvarar vårt släp i den här delen av trädgården men jag tänkte att vi kanske kunde snygga till ytan så släpet får en fin plats istället för att bara rullas in under äppelträdet (vilket stör utsikten över det fina trädet också..). Kanske kan man bygga in släpet på något sätt så man slipper se det så mycket. Hallonhäck? Alla tips mottages tacksamt.

Vi bor i Stockholms utkant och hörnet ligger i nordöst med sol som silas in genom äppelträdet mest hela dagen.

Se bifogade bilder+ritning.

Tacksam för alla tips och idéer.

En till bild...
Sofie83
Ingen med tips?
kerstin z5-6
Måste släpet stå just där? Hur ser det ut på höger sida av garaget?
Sofie83
Ja tyvärr måste det stå där, går inte in bakom garaget pga äppelträd och syrener.
Rigoletto
CITAT (Sofie83 @ 27-05-2014, 12:00) *
Ingen med tips?

Think outside the box!

1. Sälj släpkärran!
2. Bygg ett hus åt släpkärran
3. Kan ni förvara släpkärran någon annanstans?

Annars är mitt råd: plantera en häck som döljer släpkärran. Gärna en häck som är vintergrön, då. Vilka häckar har ni idag?

Problemet är att en ny häck troligtvis kommer att konkurrera med det gamla, fina äppelträdet.

Positivt är att om häcken kommer att skänka skugga kan ni anlägga en skuggrabatt eller starta ett litet woodland.
kerstin z5-6
CITAT (Sofie83 @ 27-05-2014, 12:38) *
Ja tyvärr måste det stå där, går inte in bakom garaget pga äppelträd och syrener.

Ok. Den tar ju upp en stor del plats i ett väldigt fint område.

I sådana fall tror jag att jag skulle ge den ett hörn längst bort där rabatten slutar, mot uppfarten-det är väl en bilspegel som syns i bild?.
Ev utöka just det området, framför kärrans nya plats i stället -rabatter måste ju inte vara linjärt raka. Framför släpkärre platsen, direkt inpå kärran skulle jag sätta en snygg spalje, gärna av armeringsmatta med två stolpar, men du kanske inte gillar rost? Nåväl -framför spaljén skulle jag sätta flera olika clematis som döljer kärran

Där kärran tidigare stått skulle jag ordna en fin sittplats, en bänk tex.
Lasse Be
Det absolut första jag skulle göra och som tar 5 minuter och kostar 0:- är att fälla grindarna på släpet. Att slippa det blickfånget kan vara värt en hel del för helheten.

Sälja är min andra tanke. Hur ofta använder ni kärran och till vad?
Grannen har sitt släp så nära vägen som möjligt omgiven av en minimal syrenberså

h.norrstrom
Det verkar inte vara allt för gott om plats på tomten? Det går inte att bygga ett snedtak ut från garaget eller liknande det vore ju det mest logiska sen kan det ju vara klurigt med bygglov beroende på var det är någonstanns.

Andra förslag: Bygg en enkel halvöppen carport aktig sak med plats för släpet, soptunnor och kompost. Med någon gles panel som någon växt kan klättra emot. Så slipper ni att få släpet fullt med snö och löv. Och får komposten under tak.

Annars så kan man nog få det mycket mera uppstyrt och trevlig genom att lägga marksten eller plattor som allt kan stå på kanske med ett lågt staket som av gränsning. Med en fin hallonhäck emot.

Bygg en lekstuga eller friggebod att gömma sakerna bakom.

Sofie83
Vilka svar, tack snälla ni!!

Släpet är välanvänt så det bär få en värdig plats. Carport låter toppen men blir nog för dyrt och svårt med bygglov så just nu tror jag att det lutar åt plattor eller liknande som nämnt, smart!! Tror ni hallonen trivs eller behöver de mycket sol eller funkar lite lagom sol?

Ta ned grindarna var ju kanon, har inte ens slagit mig smile.gif tack!

Syrenberså skulle också kunna vara något, växer en syren vid äppelträden så de verkar ju trivas där.

Stämmer att det är en bilspelet som syns så kanske lägga plattor eller marksten och så det blir en liten "avfart" från uppfarten.
Klint
Du har fått många bra svar en sak att tänka på när det gäller släpkärran den bör inte stå på gräs, det blir för fuktigt.
hs04290
Hej!

Jag tycker Kerstins förslag med spalje, som ju kan vara armeringsjärn, eller platsbyggda i trä, är bra. En syren häck tar mycket plats!!
Använd hörnet. Plats för dels trailern, dels komposter och soptunna. Även skottkärra, ngr kratta, planteringsbord mm kan få plats.

Kompostkvarn (kvarn som flisar/maler ner grenar och kvistar) kan inte stå ute, men det kan minska behovet av att använda trailern??? Som bonus kan man ha det som marktäckning på stigar,gångar, runt pallkragar, och tillsammans med kvävegödsling även som marktäckning under buskar. (Reklam!!!) rolleyes.gif

Nu ska vi se om jag för första ngn lyckas bifoga min inscannade ritning!!!
Sofie83
hs04290 Tusen tack för skissen och tipsen!! Ska absolut nyttja hörnet på ett bättre sätt och faktiskt också låta grejerna få sig en värdig plats. TACK!
hs04290
Posta en bild nästa vår!!!
Vore roligt att se hur det blev!
Helena

Posta en bild nästa vår!!!
Vore roligt att se hur det blev!
Helena
Sofie83
Helena- bra ide!

Just nu har jag faktiskt en annan lösning. Har flyttat släpet ett par meter (även fast jag sa att det inte var ett allternativ wink.gif ) sedan har jag grävt ned en fläderbuske och en krusbärsbuskar och så ska vi lägga platta under platsen där soptunnorna ska stå och på sikt hoppas jag att vi bygger in dem i ett litet fint skjul. smile.gif

Tack för alla tips, återkommer med bild.
Ally
CITAT
Nu ska vi se om jag för första ngn lyckas bifoga min inscannade ritning!!!

Snyggt! Jag är imponerad... Jobbar du med trädgårdsdesign?
hs04290
Tack!!
Nej, men jag gillar att lösa problem, och kan vara kreativ.
Tack!
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon