Full version: Magnolia Virginiana
emmalofo
Hej,

Var på min plantskola utanför Göteborg och tittade på Magnolior. Hittade exemplar av Magnolia Virginiana, som vi hade i vår trädgård när jag bodde i Viriginia för några år sedan. Kan de verkligen vara härdiga i Sverige? Någon som vet eller har erfarenhet av detta?

Älskar annars dessa träd (buskar i Sverige kanske) med sina stora, vita citrusdoftande blommor. Tips på någon annan (härdigare) sort som man kan plantera istället?

Tacksam för svar!

//Emma
Huggorm
Det står ett exemplar i Göteborgs botaniska trädgård som klarar sig ganska bra. Men i zon 3 blir det värre, det är ju ett vintergrönt träd och då får de problem med våra kalla vintrar.

Det finns ett enormt utbud av magnolia och många sorter klarar även zon 3. Men ingen som får trädstorlek och vintergrön.
fvd
Jag blev intresserad när jag läste ditt inlägg så jag googlade men hittade ingen närmare information. Jag undrar vilken plantskola du såg den och så undrar jag om den doftar m m ?
emmalofo
Mölnlycke Garden Center utanför Göteborg var det. Det stod inget om doft på lappen. Men det vore inte första gången som dom sålde växter som inte är härdiga här, därför jag ville dubbelkolla med riktiga proffs smile.gif

Kanske dumt att chansa. Vi har lite kallare än inne i Göteborg, och Botaniska har ju råd att chansa lite mer...

Tack för input!
fvd
Tack för svar jag bor ju i zon 1 så det kanske finns en chans. Jag tycker att dofterna är en stor del av trädgården men det är inte ofta den informationen finns med på växter och fröpåsar. Om jag får tid och ork skall jag fråga när jag köper växter och fröer så kanske det händer något. Jag börjar med Impecta de skall få uppleva mitt tjat varje gång jag beställer fröer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon