|
cinapuff
26-05-2014, 14:12
Planterade en häck med barrotade Blanc Double de Coubert i oktober 2012 när vi flyttade in i vårt hus, grävde ett djupt dike och fyllde på med fin kompostjord enligt konstens alla regler. Våren 2013 började häcken spira och jag var noga med att vattna mycket (har en droppslang som ligger där permanent för att göra det enkelt för mig) och gödslade med rosgödsel vid ett tillfälle i början av juni. Alla buskarna levde och blommade med enstaka blommor under sommarens gång men visade ingen synbar tillväxt, jag antar att de la energin på att etablera ordentliga rotsystem istället. I år har alla buskarna vaknat till liv och redan fått en omgång av Weibulls rosgödsel igen, alla blommar med mellan 2-10 blommor/knoppar, men de är bara knappa halvmetern höga. Så nu undrar jag hur ska jag få fart på tillväxten? Vill ju att häcken växer till sig och blir den där dryga metern hög som utlovat!  Tar blomningen kraft från tillväxten? Behöver den beskäras på nåt vis? Eller ska jag bara ösa på med vatten och gödsel och vänta? Snälla, söta rara rosexperter, ge mig råd!
kerstin z5-6
26-05-2014, 18:43
Tillväxten lär komma iår-du har gjort rätt , sitt på en pall, se de kritvita blommona och avvakta
cinapuff
27-05-2014, 12:36
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-05-2014, 19:43)  Tillväxten lär komma iår-du har gjort rätt , sitt på en pall, se de kritvita blommona och avvakta  Tack för svaret! Då ska jag bara leta fram en lämplig pall att sitta på då...
kerstin z5-6
27-05-2014, 13:27
D får tänka så här -som du delvis gjort. Okt 2012-antigen händer inget alls ..om milt-små vita sugrötter bildas, ett par mm -till cm långa
Säsong 1 -2013-Underjordisk verksamhet
säsong 2 -2014- det överjordiska kommer igång , blomning kan vara mer sparsam. Men du kommer att se bra tillväxt.
Säsong 3-Nu om inte förr kommer busken att ha växt på sig så blomningen blir riklig, hela busken växer till sig ännu mer och uppnår snart minst 1 meters höjd.
Säsong 4 -njut, ta bort torrt och toppfruset, gallra försiktigt och du tycker grenar korsas, annars behöver du inte göra något alls mer än lite gödsel på våren.
eskil43
27-05-2014, 20:12
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-05-2014, 19:43)  Tillväxten lär komma iår-du har gjort rätt , sitt på en pall, se de kritvita blommona och avvakta  Det är inte mycket som är rätt i sådan planterings förfarande! För det första,rosor är inga växter som triv i organiska jordar (kompost eller så kallede rosjordar i säck). Att ha en droppslang är nästan alltid en garanti för en aldeles för rik vattning vid fel tillfälle, rosorna är inga 'vattenväxter'. Att vattna rätt är viktigt, men aldrig för mycket, dvs. max 20-25 mm per gång när det behövs. Hälsningar Eskil43
kerstin z5-6
27-05-2014, 21:08
Tror inte vattning är problemet -detta gjordes ju sommar ett .. och höst efter nyplantering.
Beror ju på Var man bor , på östkusten har vi torka i långa perioder, rosor kan sällan övervattnas enligt min erfarenhet. Förstår att med plantering avser du att man ska ha eller tillföra lera, nåväl i lerjordar lär ju det vara helt onödigt-så det går inte att uttala sig så kategoriskt.Och rugosor som BDC klarar allt.
cinapuff
28-05-2014, 09:35
CITAT (eskil43 @ 27-05-2014, 21:12)  Det är inte mycket som är rätt i sådan planterings förfarande! För det första,rosor är inga växter som triv i organiska jordar (kompost eller så kallede rosjordar i säck). Att ha en droppslang är nästan alltid en garanti för en aldeles för rik vattning vid fel tillfälle, rosorna är inga 'vattenväxter'. Att vattna rätt är viktigt, men aldrig för mycket, dvs. max 20-25 mm per gång när det behövs. Hälsningar Eskil43 Förklara gärna närmare vad det är du anser att jag gjort fel och vad du föreslår att jag ska göra annorlunda? Jag följde planteringsråden jag fick när jag köpte plantorna från Flora Linnea. Har från början väldigt genomsläpplig sandjord som inte håller särskilt mycket vätska eller näring, så jag grävde ur och blandade upp med jord från en befintlig trädgårdskompost för att förbättra strukturen. Och droppslangen har inte legat på konstant (kanske uttryckte mig otydligt där), utan ett par timmar då och då vid behov, varannan dag som oftast (förra sommaren var väldigt torr här på västkusten). Och som Kerstin nämner har jag fått informationen att Blanc Double de Coubert ska vara en väldigt tålig ros, det var därför valet föll på just denna (finns en lång tråd där jag efterfrågade tips här).
Ha bara lite tålamod, Rugosa rosorna är bästa tänkbara rosor, som Kerstin skrev rötterna ska etablera sig först, sedan så kommer den. Jag har den här men på ett sämre ställe som är lite för mörkt där har den stampat länge, men i ett soligt läge med bra jord kommer den stortrivas.
I Rosbibeln LÅG får den enbart beröm " frisk, anspråkslös, härdig, lättodlad, stark doft "
cinapuff
02-06-2014, 09:41
Tack Kajsa! Då försöker jag ha lite is i magen, tills vidare kan jag ju njuta av de fantastiska blommorna! Stora, helt ljuvligt vita och underbart doftande. Verkar vara en riktig humlemagnet också!
eskil43
02-06-2014, 20:17
Hej igen och förlåt denna sena svar.Om man gräver bort befintlig jord från odlingsytan så ska man ta vara på den första 20 -30 c.metrarna av jorden,sen kan man på lätta jordar faktist ta bårt av den djupare lagren c.20 -25 cm till (tot.40-50cm och 60-70 på bredden) Men Du får inte ersätta den borttagna vålumen med organisk material som tillex. kompostjord i botten på planteringsytan, där ska Du ha vanligt mineraljord. Kompost och eller planteringsjord i säck lägger Du PÅ planteringsytan efter det att ytan är helt igenfyld med bra mineraljord. Man kan lägga ett lager på 10-15 cm som man bearbetar ned i ytan med trädgårdsgrep på c.15-20cm djup.Efter detta arbete komprimerar Du hela ytan med Din egen kropstyngd så att man inte sjunker mer i ytan och sen planterar Du växterna..Jorden skall vara 'lagåm' fuktig, INTE BLÖT.Om jorden är torr när man tänker plantera så skall den vattnas med c.25 liter vatten/kvm c.2-3 dagar före planteringen vid vår plantering.Vid höst plantering bara i extrema fall när jorden är torr,inte annarst.Efter planteringen på hösten (okt-nov) vattnar Du INTE om jorden är fuktig, däremot komprimeras jorden med kropstyngden kring plantan ( ien väl jord planatering skall Du inte kunna lyfta plantan yr jorden med lätthet),så att rötterna får bra kontakt med jorden , och vattning efter planteringen är oftast bara till skada om jorden är lagåm fuktig eller blöt.Vid tidig vårplantering med växter som inte har nya blad (är i vila),så är planteringsförfarandet samma som på hösten. Att 'tokvattna' vid planteringen då är mycket farligt för man skapar en lånvarig syrebrist i planteringsytan som kan döda växten långt innan tillväxten kommer igång på våren.,eller skada den allvarligt en långtid tillbaka med dålig tillväxt som resultat (det är nog detta som Du har drabbat av).Att vattna med droppslang varannandag är aldeles för mycket (om Du inte vet att man vattnar 3-4 l per. kvm per dag,för då kan det funcka bra), under den bästa tillväxttiden från juni till mitten av augusti kan Du vattna 25mm i veckan,men helst inte mer, för då orsakar man näringsförluster i planteringsytan. Hälsningar Eskil43
cinapuff
03-06-2014, 10:02
CITAT (eskil43 @ 02-06-2014, 21:17)  Att 'tokvattna' vid planteringen då är mycket farligt för man skapar en lånvarig syrebrist i planteringsytan som kan döda växten långt innan tillväxten kommer igång på våren.,eller skada den allvarligt en långtid tillbaka med dålig tillväxt som resultat (det är nog detta som Du har drabbat av). Om du har läst mitt första inlägg ovan så skriver jag klart och tydligt att vattningen började våren efter plantering eftersom det var torrt ute i längre perioder efter det att häcken börjat växa. Och "tokvattna" har jag aldrig upplevt att jag gjort, bara normal bevattning, samma som jag gett till mina fruktträd som planterades samtidigt. Jag väljer helt enkelt att se tiden an och invänta tillväxten nu, planteringen är redan gjord och ingenting jag kan eller vill göra om!
kerstin z5-6
04-06-2014, 22:41
Det behöver du verkligen inte heller, man kan göra det enligt Lukas men sin LUkas- det som är bra i en trädgård men en sorts jord , funkar inte i en annan. Har aldrig vattnat ihjäl en ros-däremot sett att de inte gillar torka,Har aldrig trampat runt i rabatten-det fungerar inte med kompakt ler bottenlager från gammal sjö. Kan aldrig aldrig någonsin höstplantera pga klimatet och på våren är östra Sverige torr-även sommaren.
Jag håller med om att gödsel är bäst i ytlagret.
Man kan sko en häst på flera olika sätt, huvudsaken är att skorna passar bra efteråt.
eskil43
05-06-2014, 21:32
Det är ganska anmärkningsvärt att okunnighet får så mycket ytrumme i dagens trädgårdsvärld.En reflexson av en trädgårdsmästare/plantskolis/lantmästare med 50 årig erfarenhet av miljoner växter på alla förekommande odlingsunderlag i norden. Eskil43
kerstin z5-6
05-06-2014, 22:50
Betvivlar inte alls dina kunskaper men rabblar man upp för mycket av man kan, som ändå är anpassat till den zon man bor i och verkar i blir det lätt för mycket i ett forum.
Som sagt håller med om en hel del som att gödsel i planteringsgropen inte är något optimalt alls. Det ska vara ovanpå. Du vet. Man måste börja där någon är för att vara en bra lärare, tror det var Kirkegaaard
Nåt sånt här.. Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där.
Kloka ord Kerstin tänk vad det är vanligt det är att man välmening försöker föra över det man vet och tror på själv och missar målet. Att möta människor där de är och nå fram är stort och ger lycka och glädje.
Ezereht
18-08-2014, 20:46
Jag flyttade mina rosor från Umeå till Gävle 2012. De har först nu i sommar börjat skicka upp långa starka grenar, och inte så många. Nästa år tror jag de kommer igång "på riktigt".
Inför flytten klippte jag ner dem rejält och krukade dem. Flyttade från sandjord till lerjord. Men på det stora hela har jag inte gjort så jättemycket förutom att fluffa upp jorden lite, vattna när det behövs och på våren lagt på lite gödsel/jord med gödsel av nån typ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|