Full version: Tromboncini
La_Principessa
Hej,

Vid en Madridresa fick jag tag i frön till en av mina favo-grönsaker som jag än så länge bara ätit i Italien: Tromboncini. Det är en zucchini som är smalare men kan blir mkt lång eller så växer den i en spiral (googla!). Har satt ut tre plantor på friland och har tre plantor inne i uterummet. Ingen aning hur man pollinerar, kanske som vanlig zucchini. Någon som har erfarenhet?

Tacksam för svar! thanks.gif
Piccante
Jag provodlade förra året men fick tyvärr ingen frukt då. Får pilla ned några fröer nu och testa igen.
Piccante
Lite odlingstips från en fröleverantör
http://www.gourmetgarage.se/product/froer-...tromboxino-673/
Åsa, mälardalen zon 2
Har odlat den tidigare år under många säsonger de skickar ut långa rankor åt alla håll så de tar rätt stor plats. Har aldrig haft problem att få frukt jag har fått många frukter, har dock ofta hjälpt till med pollineringen för säkerhets skull.

De behöver en massa näringsrik jord och en massa vatten så de odlas bäst i marken gärna med en massa kogödsel.
Susanna
Jag brukar också få frukt på mina, men jag brukar stödpollinera med pensel när blomman är utslagen. Har inte riktigt vågat chansa på att inte hjälpa till. Och visst är de suveränt goda!
La_Principessa
Hej och tack för svar!

De står i uterummet har blivit jättestora, massor med rankor och väldigt stora blad. Så blir väl till att plantera ut dem på friland om inte uterummet ska förvandlas till en djungel. Vad roligt att ni fått frukt, då ska jag hjälpa till med pollineringen och hoppas på det bästa! Zucchiniblommor är förresten otroligt gott att fylla och fritera så får hoppas man kan göra samma sak med dessa blommor smile.gif
La_Principessa
Jodå, nu växer tromboncinin bravo.gif Ångrar lite att jag inte använde blommorna till matlagning då de är så goda! Plantorna som står i trädgården är över 2 m långa, de växer så det knakar. Funderar på om de kanske trivs bäst liggandes istället för ståendes? Blir ju väldigt tungt för frukterna. Lite osäker på när jag ska skörda med, de kan ju blir 1-2 m långa så lite nyfiken att testa hur långa de kan bli trots att de inte smakar lika gott när de är för stora (eller långa rättare sagt...)
Susanna
Åhh så fina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon