PMK
Hej alla erfarna bönodlare!

Idag är det Blendas namnsdag, en klassisk dag för att så sina bönor har jag förstått. Jag bor i Göteborgsområdet, och en rejäl bit av min odlingslott är tänkt att fyllas med bönor av olika slag. Jag vill därför inte misslyckas med sådden då jag bara har frön till en omgång.

Väderprognosen för mitt område:
[attachment=81225:bild.JPG]

Läget är ju soligt så jorden blir nog varm tillräckligt på dagen, men nätterna blir ju relativt kalla. Vad tror ni? Hur har ni gjort i år? Just nu känns det bäst att vänta på lite varmare väder.
Scout
Det är temperaturen nere i jorden som spelar mest roll, inte lufttempen. Så enklast är att ta en termometer och trycka ner och kolla. Jordtemperaturen ändras rätt sakta, så den svajar inte upp och ner så mycket över dygnet, eftersom värmeledning i jord är en relativt långsam process. Dygnsmedlet av lufttemp är mer intressant än max- och minvärden.

I söndags hade jag 17grader (15cm ner i jorden). En vecka tidigare var det bara 12 grader i jorden. Man brukar väl säga att en jordtemp på 12-15 grader är lagom för att sätta bönor. Är det för kallt så ruttnar fröna istället för att komma upp.

Jag satte alla mina massor av olika bönsorter nu i söndags, så jag räknar kallt med att det är tillräckligt varmt i jorden nu, i alla fall här i Uppsala, även om det blivit rejält mycket kallare i luften nu. Fiberduk skadar nog inte.

Ärtorna, kikärtorna och bondbönorna är ju lite köldtåligare och såddes för en måndad sen och har redan kommit upp glatt. Baljväxter är mina favvogrönsaker, så jag har många sorter.
PMK
Tack för ett långt och fint svar!

Jag har själv varit ute och mätt lite i jorden och det har legat på 16-17 grader men då har vi också haft tokvarmt på dagarna här ett tag. Nu börjar det kännas riktigt kyligt ikväll till exempel och nätterna blir kalla. Med facit i hand skulle jag sått för en vecka sen, men det hjälper inte mycket nu.

Jag får väl pinna ner till lotten tidigt imorgon och mäta tempen i jorden helt enkelt. Nu har vi några kalla nätter framöver enligt prognosen men sen skall det väl bli varma igen verkar det som.

Jag gillar också baljväxter, bondbönor och mina ärtor är redan sådda! smile.gif
Piccante
Täck jorden med fiberväv så håller den värmen bättre över natten. Det räcker nog för att jämna ut temperaturen.
PMK
Yes imorgon blir det sådd, då återvänder tydligen det varma vädret. Igår vad jag uppe tidigt och trots 6 grader i luften var det 13 i jorden, så med lite varmare väder på ingång blir det säkert jättebra.

Fiberduk är införskaffad och skall användas, absolut.

(Varför finns det inte en Böntråden/Baljtråden 2014 här för, sett liknande för andra grödor, vore himla kul ju! smile.gif )
PMK
Ikväll blev allt sått, närmare bestämt Neckarkönigin, Borlotto i både stör- och buskvariant samt skärbönan Jumbo och brytbönan Provider. Första gången någonsin jag odlar störbönor, ska bli riktigt spännande! smile.gif

[attachment=81249:bild__1_.JPG]

Tack och hej!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon